Бюро економічної безпеки: Звичайна зміна "вивісок" чи створення нового законного держоргану?

Григорій Мамка
Григорій Мамка

Народний депутат України IX скликання від "Опозиційної платформи - За життя"

Григорій Мамка Фото з відкритих джерел

Ще не закінчилася чехарда з НАБУ та САП, а Україна наражається на чергову проблему – Бюро економічної безпеки (БЕБ), створюваний монобільшістю новий державний правоохоронний орган. 3 вересня законопроєкт про БЕБ №3087-д прийнято в першому читанні завдяки голосуванню за нього "Слуги народу" та "Голосу".

Про це заявив народний депутат України від "Опозиційної платформи - За життя", заступник голови Комітету з питань правоохоронної діяльності Григорій Мамка.

Наводимо текст його заяви дослівно:

Глобально мета створення БЕБ мала б бути наступна: створення нової служби зі збалансованим акцентом не тільки на розслідуванні, а й на потужній аналітиці економічних процесів в країні та світі, та превентивних заходах реагування, відповідального за розслідування економічних злочинів проти держави для заміни нинішньої Податкової міліції та консолідації всіх повноважень із боротьби з фінансовими злочинами проти Держави в одному агентстві, уникаючи при цьому дублювання функцій. Всупереч очікуванням БЕБ в запропонованому варіанті законопроєкту не забирає на себе повністю всі фінансові та економічні злочини, якими раніше займалася податкова міліція, СБУ і Нацполіція. М'яко кажучи, бракує в законопроєкті й чітко виписаних правил взаємодії Бюро з іншими структурами (наприклад, Держфінмоніторинг та Державна аудиторська служба).

Протягом 14 днів згідно чинного законодавства до законопроєкту дозволено було вносити правки. Отже, 17 вересня термін сплинув і профільний Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики (голова – н. д. Гетманцев) приступив до роботи над правками. При чому відразу слід підкреслити, що досить специфічно приступив. Повний список наданих правок поки що нікому з депутатів не надано. Особисто я як заступник Комітету з питань правоохоронної діяльності взагалі не розумію, чому профільним Комітетом з даного законопроєкту, яким створюється новий ПРАВООХОРОННИЙ орган – не залучено наш Комітет.

Але подібна дивна логіка перестає такою бути, коли більш уважно придивитися до проєкту закону.

БЕБ за задумом авторів має бути державним правоохоронним органом, на який покладаються завдання щодо запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, віднесених законом до його підслідності. Таким чином, за БЕБ хочуть фактично закріпити на рівні окремого законодавчого акту спеціальний правовий статус. Там самим надто ретиві законотворці порушують норми Конституції та чинного законодавства.

Під державними органами, які мають спеціальний статус, розуміються органи, створення яких прямо (або опосередковано) передбачено в Конституції України і які формально не віднесені до жодної з "гілок" єдиної державної влади. Стаття 85 Конституції України містить правові підстави створення таких державних органів і до таких державних органів можна, зокрема, віднести: НБУ, ЦВК, Нацраду з питань телебачення і радіомовлення, СБУ. У сфері виконавчої влади до таких органів належать: Антимонопольний комітет України, Фонд державного майна України та Державний комітет телебачення і радіомовлення України, створення яких також передбачено Конституцією України. При цьому, Конституція України, як відомо, не передбачає існування в державному механізмі) інших державних органів зі спеціальним статусом. Про це неодноразово наголошувало і Головне науково-експертне управління ВР України. Характерною рисою зазначених вище органів, які кваліфікуються як центральні органи зі спеціальним статусом, є те, що вони НЕ ВХОДЯТЬ до системи центральних органів виконавчої влади, ключові кадрові функції щодо яких здійснює виключно Кабінет Міністрів України. Тому щоб БЕБ став державним правоохоронним органом – слід змінювати Конституцію України. Інакше – це антиконституційна норма.

Як нардеп я вніс відповідні правки до законопроєкту, де визначається, що "БЕБ є центральним органом виконавчої влади, що здійснює правоохоронну діяльність, утворюється та підпорядковується Кабінету Міністрів України з метою запобігання, попередження, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, віднесених законом до його компетенції".

Здавалося, що подібний "законодавчий" крок монобільшості – це могло бути звичайне юридичне невігластво. Але ні. Надаючи новостворюваному Бюро такий спеціальний правовий статус, фактично його переводять під повний контроль … Президента України. Це, зокрема, засвідчує порядок призначення та звільнення директора БЕБ Президентом України та проведення конкурсного відбору на посаду директора (ст. 13 проєкту), порядок формування Ради громадського контролю (ст. 31 проєкту), контроль за діяльністю БЕБ (ч. ч. 3, 4 ст. 32 проєкту), тощо. Це порушує вже інше положення Конституції – статтю 106, яка містить вичерпний перелік повноважень Президента України, і у якій відповідні повноваження відсутні.

Інший момент. Одним законопроєктом автори намагаються і встановити правовий статус БЕБ і внести зміни до КПК, щоб визначити його підслідність. Але нагадаю, що лише 19 травня 2020 року набрав чинності Закон №619, яким чітко встановлюється, що "зміни до законодавства України про кримінальну та адміністративну відповідальність можуть вноситися ВИКЛЮЧНО ОКРЕМИМИ законами про внесення змін до цього Кодексу та/або до кримінального процесуального законодавства України, та/або до законодавства України про адміністративні правопорушення". І цього стосується також надані мною правки до Законопроєкту про БЕБ.

Здається, такого рівня нехтування чинного законодавства, як при нинішній владі, незалежна Україна ще не знала. Дуже хочеться сподіватися, що під час роботи над правками вистачить розуму представникам "Слуги народу" їх врахувати, та врешті решт проголосувати Законопроєкт, який не буде від початку таким, що протирічить нормам чинного законодавства. Інакше – неминучим є звернення до Конституційного Суду України та визнання повноважень Президента відносно БЕБ неконституційними. Про це краще замислитися вже зараз, щоб не наступити на ті ж граблі, що і з НАБУ.

 

 

 

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.