250 "Бейрутів" на українських складах, або Хто і як контролює зберігання вибухової речовини

Андрій Миселюк
Андрій Миселюк

Політолог, директор Інституту соціально-політичного проектування "Діалог"

Порт "Південний", Одеська область Фото з відкритих джерел

Вибух аміачної селітри в ліванському порту Бейрута порушив питання зберігання вибухової речовини на українських складах, імпорт якої з року в рік зростає, досягаючи обсягів, рівних 250 "Бейрутам".

Про це пише Андрій Миселюк на своїй сторінці в Facebook.

Поки в Україні починають потихеньку забувати про вибух в Бейруті, а саму тему з аміачною селітрою спускати на гальмах, зібрав кілька цікавих цифр і фактів у рамках підготовки аналітичного матеріалу. Ось короткий опис масштабів проблеми:

- 2,7 тисяч тонн аміачної селітри, що вибухнула в порту Бейрута, - це більш ніж в три рази менше, ніж в даний момент є в порту "Південний" на зберіганні. Акції активістів у даний момент є єдиною надією на те, що проблему почнуть якось вирішувати.

- В українських портах щомісяця зберігається і перевалюється від 100 до 150 тисяч тонн аміачної селітри, яка імпортується в основному з Грузії, Болгарії, Туреччини та Румунії.

Новини за темою: В порту Одеської області зберігається 9,6 тонн аміачної селітри

- В Україні, за різними оцінками, розташовано понад 600 складів зі зберігання цієї вибухонебезпечної речовини. Наскільки дотримуються норм зберігання і яка кількість аміачної селітри концентрується на цих складах – з'ясувати з відкритих даних неможливо.

- Основні виробники аміачної селітри в Україні - "Рівнеазот", "Азот" (Черкаси) та "Сєвєродонецьке об'єднання "Азот". Всі підприємства входять в холдинг "Остхем", який минулого тижня оперативно заявив про належні умови зберігання аміачної селітри на своїх підприємствах і що на їх об'єктах постійно проводяться комплексні планові та позапланові перевірки такими відомствами, як СБУ, МНС, Держеконагляд на відповідність вимогам безпеки.

- В Україні з року в рік зростає обсяг імпорту аміачної селітри. За даними Держкомстату, якщо в 2016 році обсяг імпорту склав менше 100 тисяч тонн, то в 2017 він був вже близько 340 тисяч, в 2018 – 440 тисяч і в 2019 році його обсяг склав 716 тисяч тонн.

- Хто і як контролює весь цей обсяг, рівний 250 "Бейрутам", а також його шлях, починаючи від його потрапляння в Україну і аж до внесення в ґрунт? - вкрай заплутане питання.

- Імпортерами аміачної селітри в Україну сьогодні є, як мінімум, чотири десятки фірм, бенефіціарів яких не завжди легко простежити. А навіть якщо це зрозуміло, то хто в Україні контролює імпортерів цієї небезпечної речовини і хто стежить за тим, щоб фірми робили всі необхідні витрати на безпеку?

- Левова частка імпорту нітрату амонію в Україну (він же – аміачна селітра) поставляється в Україну саме з "Руставіазоту", що належить російській корпорації АФК "Система" олігарха Володимира Євтушенкова. Це саме та селітра, яка рвонула в Бейруті.

- Якщо в 2017 році лише кожна п'ята тонна нітрату амонію потрапляла в Україну через порт, то в минулому році українські порти прийняли майже 70% всього імпорту, що відповідає обсягу в півмільйона тонн. Багато українських портів, як і Бейрутський, не мають ні спеціального обладнання, ні спеціалізованих складів для зберігання аміачної селітри.

- Херсонський морський порт перевалив минулого року понад 150 тисяч тонн нітрату амонію (ще 33 тисячі тонн припадають на річковий порт Херсона). Три миколаївські порти спільно перевалили ще близько 120 тисяч тонн за рік. Понад 200 тисяч тонн перевалено в портах Одеської області (Одеса, Чорноморськ, Південний, Ізмаїл та ін.).

- Судна перевозять одноразово по 20 тис. тонн селітри, яка протягом місяця вагонами і машинами розвозиться з порту. З урахуванням сезонності товару в портах одноразово може зберігатися до 40 тис. тонн селітри (в Бейруті вибухнули 2,7 тис. тонн).

Володимир Зеленський доручив прем'єр-міністру Денису Шмигалю розібратися в проблемі і запропонувати заходи, які убезпечать Україну від трагедії, подібної до тієї, що сталася в Бейруті.

Судячи з того, що в порту "Південний" навіть не можуть розібратися з вибухонебезпечним вантажем, що лежить там два роки, питання залежалося десь в стінах КМУ всерйоз і надовго. Чиновники, схоже, вирішили відбутися ритуальними діями.

Андрій Миселюк

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...