вівторок, 10 вересня, 2019, 12:58 Новини ВВС Україна
Борис Джонсон чи парламент? Що відбувається з брекзитом

Британська Палата громад остаточно відкинула план прем'єра Джонсона провести вибори до дати "брекзиту". Ухвалений парламентом закон про відтермінування "брекзиту" набув чинності. Що далі?

Boris Johnson at the dispatch box in the Commons on 4 September
Reuters

Британська Палата громад остаточно відкинула план прем'єра Джонсона провести вибори до дати "брекзиту" і пішла на перерву до середини жовтня. Ухвалений парламентом закон про відтермінування "брекзиту" набув чинності. Що далі?

Здавалося б, відповідь відома: далі - те, що вирішив парламент. Але у Британії обговорюють варіанти, які на перший погляд виглядають повним абсурдом.

Зовні все просто. Парламент не працює до 14 жовтня. Уряд увесь цей час намагається домовитися з ЄС про новий варіант угоди про вихід. Якщо не домовиться, просить про відтермінування до 31 січня 2020 року, рішення про яке, скоріше за все, ухвалять на саміті ЄС 17-18 жовтня. Після цього парламент Британії обговорить головне питання, що залишається невирішеним: коли проводити позачергові вибори.

Але прем'єр-міністр Борис Джонсон і його міністри останніми днями одночасно і запевняють, що виконають закон, який наказував би прем'єру просити ЄС про відтермінування, і твердо обіцяють за будь-яких умовах вивести Британію з ЄС 31 жовтня - тобто по суті говорять, що відтермінування не буде .

Формально у пана Джонсона є така можливість: закон вимагає або просити про відтермінування, або узгодити з ЄС новий варіант договору про вихід - такий, який погодилася б ратифікувати більшість у Палаті громад.

"Ну, значить, я поїду до Брюсселя, доб'юся угоди, і ми все одно вийдемо 31 жовтня", - сказав журналістам Борис Джонсон 6 вересня.

Але яким чином пан Джонсон має намір домогтися угоди, наразі зовсім не ясно. По-перше, лідери ЄС неодноразово повторювали, що нові переговори на старих вихідних позиціях неможливі, а по-друге, згідно з численними заявами з обох сторін, жодні, навіть попередні, переговори фактично не йдуть, тому що Британія просто вимагає виключити з угоди головний конфліктний пункт - про ірландський кордон - але не пропонує ніякої прийнятної альтернативи.

Останнім на цю тему висловився у понеділок прем'єр-міністр Ірландії Лео Варадкар на прес-конференції з Джонсоном, який приїхав до нього.

"Ми готові вислухати будь-які конструктивні пропозиції, як вийти з цього глухого кута. Але ми не можемо погодитися і не погодимося замінити юридичні гарантії на одні лише обіцянки", - сказав ірландський прем'єр.

Які ще варіанти?

Houses of Parliament with EU flags
EPA

Ситуація виглядає безвихідною для пана Джонсона. Він став прем'єром через обіцянку за будь-яких умов вивести країну з ЄС 31 жовтня, а тепер у нього на руках - закон, який наказує відкласти вихід. Якби Палата громад погодилася на вибори 15 жовтня, пан Джонсон встиг би скасувати цей закон до вирішального саміту ЄС 17-18 жовтня, але парламент не став робити йому такий подарунок.

Але у Британії така заплутана, побудована на суміші юридичних норм і традицій політико-правова система, що у країні всерйоз обговорюють, як прем'єр-міністр може все-таки обійти або позбавити сенсу закон.

Варіанти ці, згідно з витокам з уряду і міркуваннями політиків, такі:

  • прем'єр просто відмовляється виконати закон, депутати подають до суду, уряд оскаржить рішення, справа затягується, тим часом "жорсткий брекзит" відбувається сам собою;
  • варіація попереднього сценарію: уряд сам оскаржить законність закону в суді;
  • прем'єр надсилає до Брюсселя, як вимагає закон, листа з проханням про відтермінування і одночасно відправляє туди ж іншого листа, в якому повідомляє, що сам уряд не хоче відтермінування;
  • прем'єр просить ЄС про відтермінування, але домовляється з лідером однієї з країн союзу, аби той наклав вето на рішення про відтермінування.

Для реалізації усіх цих варіантів, крім останнього, на думку тих, хто про них міркує, у вікових покладах британських законів і прецедентів цілком можуть знайтися формальні обґрунтування.

Що стосується домовленості з однією з країн ЄС, то це міркування наразі виглядає теоретичним: досі інші 27 країн ЄС демонстрували єдність у питанні "брекзиту".

Щоправда, чим далі, тим більш відкрито політики ЄС виявляють подив і роздратування щодо позиції Британії.

Міністр закордонних справ Франції Жан-Ів ле Дріан, відповідаючи вихідними в ток-шоу на питання, чи погодиться Франція на прохання про відтермінування, заявив: "У нинішніх обставинах - ні. Ми не можемо займатися цим кожні три місяці".

Міністр торгівлі Нідерландів Сігрід Кааг у газетному інтерв'ю висловилася схожим чином.

"Настає момент, коли визначеність поганого результату може бути краще тривалої невизначеності без жодних перспектив", - сказала Кааг.

Але, попри ці заяви, поки що міжнародні аналітики схиляються до думки, що ЄС все ж дасть Британії відтермінування, і навіть, можливо, запропонує більш довге, ніж до 31 січня. Згідно з законом, ухваленим Палатою громад, прем'єр буде зобов'язаний погодитися із запропонованим терміном, якщо парламент не ухвалить іншого рішення.

"Ніхто з інших 27 країн ЄС не хоче зіштовхувати британців з обриву, просто прохання про відтермінування має бути чесно обґрунтоване. Тут, у Брюсселі, завжди превалювала думка, що щось подібне до позачергових виборів буде достатнім обґрунтуванням", - цитує Reuters анонімного європейського високопосадовця. На думку цього дипломата, заяви французького і голландського міністрів були скоріше орієнтовані на внутрішню аудиторію.

Вибори "до" або вибори "після"

Boris Johnson at the dispatch box in the Commons on 4 September
EPA

Саме питанням про позачергові вибори і має намір зайнятися Палата громад наприкінці жовтня.

При цьому дострокових виборів хочуть усі основні партії - принаймні на словах. Але ключовим для британських політиків моментом стала дата, на яку призначати вибори: до 31 жовтня або після.

Борис Джонсон вимагав призначити голосування на 15 жовтня. Він сподівався консолідувати голоси противників ЄС, виграти і з цим новим мандатом - і новим складом Палати громад - скасувати закон про відтермінування і все-таки вивести країну з ЄС 31 жовтня.

Опозиція ж на чолі з лейбористами розраховує, що якщо спочатку повністю гарантувати відстрочення, і потім провести вибори після 31 жовтня, то Джонсон піде на них як політик, який не виконав свою головну і по суті єдину обіцянку - і програє.

Одне з останніх опитувань, проведене компанією ComRes, підтверджує: в разі виборів до 31 жовтня консерватори наберуть на кілька відсотків більше голосів, ніж лейбористи, а якщо вибори пройдуть після невдалого "брекзиту", то торі зовсім небагато, але програють лейбористам.

Але заковика в тому, що, за розрахунками соціологів, ані та, ані інша партія в будь-якому випадку не набере зараз більшості.

Хоча ситуація постійно змінюється - і разом з нею змінюються настрої виборців.

Тому можна довго міркувати про різні варіанти передвиборних пактів і коаліцій, а можна сказати просто: підсумки виборів зараз абсолютно непередбачувані.

Хочете отримувати найважливіші новини в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram або Viber!

ВВС Україна


реклама
більше новин
реклама
Top
2019-09-18 17:25 :36