Законопроєкт Зеленського про референдум: Чи можлива реалізація "чистого" народовладдя в Україні

Топ-новина
Топ-новина
В Україні підняли питання про механізм проведення референдумів Фото з відкритих джерел

Президентський законопроєкт про референдуми має відповісти на найголовніше питання – "Як саме проводити всеукраїнські народні опитування"

9 червня Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради законопроєкт про народовладдя. Документом передбачається удосконалити процедуру проведення всеукраїнського референдуму. Далі розповідаємо про основні характеристики документу та детально зупинимося на нововведеннях, які президент пропонує втілити в Україні.

"Хороводи" навколо законопроєкту про референдум

Законопроєкт про народовладдя займав топове місце у переліку обіцянок Володимира Зеленського, коли той був лише кандидатом у президенти. Мовляв, це питання і ще кілька важливих законів будуть ухвалені найближчим часом у випадку його перемоги. У передвиборчій програмі Зеленського було чітко вказано, що "народ України формуватиме завдання для влади через референдуми та інші форми прямої демократії". Але ж для втілення цієї формули потрібен дієвий сильний механізм – законодавчі важелі. Україна мала б отримати низку законів, які б регулювали весь механізм народовладдя.

Час ішов – Зеленський став президентом, минули перші сто днів його каденції, і лише на початку осені 2019 року у парламенті був зареєстрований відповідний законопроєкт. Правда, він стосувався конкретно змін до статті 93 Конституції України (щодо законодавчої ініціативи народу) і не передбачав жодних розширених пропозицій.

Вже у березні 2020 року про прийняття низки законів щодо референдуму і народовладдя заговорив голова Верховної Ради Дмитро Разумков. Проте країну охопила пандемія коронавірусу, було введено карантин, тому питання відклали. І от 9 червня президент Володимир Зеленський подав законопроєкт, який стосується не лише референдуму безпосередньо, а й питань щодо його організації та направленості питань, які можна вирішувати шляхом референдумів.

Новини за темою: Ініціатива про референдум – позитивна і корисна, – Володимир Кацман

Характеристики законопроєкту

Питання про референдум особливо гостро постало в Україні не так давно – коли вирішувалася доля земельного закону та введення ринку землі. Ще півроку тому президент і його команда активно наголошували на важливості проведення референдумів в Україні – тоді це буде справжнє народне волевиявлення, що є ознакою демократичного суспільства. Президент підкреслював, що питання стосовно Криму і Донбасу, майбутнього членства України у НАТО можуть вирішуватися виключно на референдумах. Справді, відповідно до ч. 3 ст. 5 Конституції України, український народ є носієм суверенітету та єдиним джерелом влади. Проте закон про землю прийнято, і скоро він вступить в силу, а референдумів поки не передбачається.

Знову теми референдуму торкнулися зараз – коли президент Зеленський подав проєкт закону № 3612 "Про народовладдя через всеукраїнський референдум", запропонувавши скорегувати процедуру проведення референдумів у нашій країні.

Найголовніше твердження законопроєкту полягає у тому, що пропонується одночасно виносити на всеукраїнський референдум не більше трьох питань. А рішення, ухвалене під час референдуму, може бути змінено шляхом ще одного всеукраїнського референдуму не раніше ніж через три роки з дня його ухвалення.

Площина референдумів – це суперечливі, надважливі питання, відповідальність за які має бути колективна, а не особиста. Тому очікується, що предметом всеукраїнського референдуму можуть бути питання стосовно:

  • затвердження змін до Конституції України;
  • вирішення питання загальнодержавного значення;
  • затвердження закону про ратифікацію міжнародного договору, який передбачає зміну території України;
  • припинення дії закону чи його положень.

При цьому предметом всеукраїнського референдуму не можуть бути питання:

  • котрі суперечать положенням Конституції, принципам і нормам міжнародного права;
  • спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету і територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі;
  • стосовно законопроєктів з питань податків, бюджету, амністії;
  • віднесені Конституцією України і законами України до відання органів правопорядку, прокуратури або суду.

Референдум щодо зміни території призначається постановою Верховної Ради, а референдум про затвердження змін до розділів Конституції має право ініціювати лише президент України. 

Відповідно до президентського законопроєкту, аби провести референдум за ініціативою народу, необхідно, аби таку вимогу висунули не менше трьох мільйонів українців. Важлива ремарка – підписи за його проведення мають бути зібрані не менш як у двох третинах адміністративно-територіальних одиниць нашої держави і не менш як по сто тисяч підписів у кожній з них.

Не пізніше ніж на п'ятнадцятий день після одержання рішення Центральної виборчої комісії про підсумки збору підписів громадян України президент видає указ про проголошення референдуму, в якому вказується дата його проведення і питання, що виносяться на референдум.

Новини за темою: Хотілося б, щоб референдуми не вносили розкол, - Стефанчук

Історія референдумів в Україні

До 2012 року в Україні існував закон "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" від 3 липня 1991 року. Відповідно до нього було проведено два всеукраїнські референдуми та кілька місцевих. Перший всеукраїнський референдум – опитування 1 грудня 1991 року щодо підтвердження Акту проголошення незалежності України. Другий всеукраїнський референдум провели у 2000 році з приводу вдосконалення системи державного управління. Проте його результати враховані не були.

У 2012 році було затверджено новий закон "Про всеукраїнський референдум". Але вже у 2018 році Конституційний суд визнав цей документ таким, що не відповідає нормам Конституції.

Наразі Україна має можливість проводити референдуми (це передбачено Конституцією України), але реального механізму не має. Тобто невідомо, як саме формувати питання, як саме проводити опитування, як саме збирати та обробляти відповіді, яким чином перешкодити махінаціям.

*************

Законопроєкт № 3612 ще не внесено на розгляд Верховної Ради України. Наразі документ знаходиться у комітеті на ознайомленні, і, можливо, його можуть допрацьовувати. Але враховуючи те, що проєкт закону визнано як невідкладний, розглянути його можуть вже на найближчому засіданні парламенту.

Не виключено і те, що такий закон потрібен владі на майбутнє – аби підготувати підґрунтя для суперечливих законів, а про необхідність їх ухвалення запитати на референдумі.  

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...