Новини » Події Читать эту новость на русском

Забруднене море та сотні тисяч збитків: Чому танкер "Делфі" досі лишається поблизу одеського узбережжя

Декілька спроб підняти танкер провалилися, далі перейматися питанням судна має держава. Адже власник після невдалої спроби має відмовитися від права власності

Топ-новина
Топ-новина

Танкер "Делфи" біля берега Одеси

"Думская"

Вихідними одесити та й українці в інших регіонах спостерігали за черговими спробами власника танкеру "Делфі" підняти та прибрати судно від одеського пляжу. Однак декілька спроб не мали успіху. Сьогодні подальшу долю танкеру будуть вирішувати в ДСНС.

Про ситуацію з "Делфі" розповідаємо детальніше.

Коли та чому потерпів лихо танкер

Інцидент з судном трапився біля берегів Одеси 22 листопада 2019 року. Тоді танкер, під прапором Молдови, сів на мілину, після того, як його зірвало з якоря через сильний шторм.

На борту "Делфі" перебувало три члени екіпажу - капітан, старший механік і матрос, усі громадяни України. Тоді капітан судна відмовився подати сигнал "SOS" і евакуюватися без дозволу судновласника, з яким неможливо було зв'язатися.

Пізніше членів екіпажу евакуювали та госпіталізували. Капітан танкеру був у важкому стані, бо дві години знаходився у підтопленій капітанській рубці.

Повідомлялося, що з кінця 2018 року у корабля було відсутні будь-які суднові документи, він значиться як "сірий". Танкер знаходився на якорі в цьому районі з травня 2019 року. Його судновласник з Великобританії, а порт приписки - Румунія.

Зі слів виконуючого обов'язки начальника адміністрації Одеського порту Дениса Карпова, раніше екіпаж відмовився від усякої допомоги.

Новини за темою: Спроби підняти затонулий танкер "Делфі" були непрофесійними і технічно непродуманими, – Плачкова

При цьому капітан Одеського порту Кирило Сухой зазначив: "Була реальна можливість їх взяти на буксир і доставити в Очаків в районі порту Південного, але вони відмовилися. Після цього з кожною годиною ситуація стала розвиватися все гірше і гірше".

Тоді ж, 22 листопада, з танкера почало витікати пальне, а з борту впали металеві бочки з невідомим наповненням.

Танкер "Дерфи" біля берега Одеси "Думская"

За фактом інциденту відразу було відкрито кримінальне провадження за ч. 1 ст. 276 КК України (порушення правил безпеки руху або експлуатації залізничного, водного чи повітряного транспорту). Стаття передбачає покарання у вигляді виправних робіт до 2 років або ув'язнення на строк до 3 років.

Наприкінці лютого, прокуратура повідомила про підозру капітану судна у порушенні правил безпеки руху та експлуатації водного транспорту, що створило небезпеку для життя людей за ч. 1 ст. 276 КК України.

Що встановило слідство

На початку січня цього року стало детальніше відомо про причини, які призвели до аварії танкеру. Розслідування проводила Державна служба морського та річкового транспорту України.

За висновками експертів, основними причинами аварії були порушення з боку судновласника і капітана танкеру, неготовність екіпажу діяти в складних погодних умовах та обмежену кількість палива на судні.

"Державною службою морського та річкового транспорту України завершено проведення розслідування аварійної морської події, що сталася 20 листопада 2019 року з танкером-бункерувальником "Delfi" (IMO 8866266, прапор – Молдова, судновласник "MISTER DRAKE PC", юридична адреса: Коледж-Хаус, вул. Кінг Едвардз Роуд 17, Лондон НА4 7 АЕ, Велика Британія). Судно стояло на якорі на Одеській банці і через обмежену кількість палива, води, провізії та прогноз погоди, яким передбачалось погіршення погодних умов, о 18 год. 47 хв. 20 листопада подало сигнал лиха "MAYDAY" на 16 УКХ каналі радіозв’язку", - йдеться в документі.

Затонулий біля берегів Одеси танкер "Делфі"

"Думская"

Згідно висновків, аварійну ситуацію спричинило декілька факторів - відсутність системи управління безпекою (СУБ) та відповідної документації на борту. Також не було забезпечено належне постачання судна паливно-мастильними матеріалами, та екіпажем відповідно до Міжнародного свідоцтва, не відпрацьовано капітаном та екіпажем дії в аварійній ситуації, внаслідок чого не враховано ризику при стоянці танкеру на якорі, який знаходився в аварійному стані (порушення резолюції А.741(18) IMO - Міжнародної морської організації).

Новини за темою: З початком курортного сезону є висока ймовірність трагічних наслідків в районі "Делфі", – Плачкова

Підняти не можна залишити

Підняти судно та прибрати його від берега повинен був власник танкеру. За словами очільника Одеської ОДА Максима Куцого, власник не відмовився від свого обов'язку, але не зробив цього до 31 березня. Термін перенесли до 25 червня, а потім до 20 липня.

У квітні 2020 року генпрокурор Ірина Венедіктова взяла справу щодо аварії "Делфі" під особистий контроль. Одеська влада обіцяла забрати танкер до 25 червня, якщо цього не зробить його власник.
Оглянув місце аварії судна і президент України Володимир Зеленський в ході візиту до Одеської області. Тоді очільник країни назвав дату — 20 липня, до якої мають прибрати "Делфі".

Першу спробу підняти танкер здійснили 18 липня, але через допущені прорахунки розірвався трос.

24 липня у власника "Делфі" була остання спроба підняти судно, проте вона також була невдалою. Міністр інфраструктури України Владислав Криклій повідомляв, що в разі невдалої спроби власник відмовиться від прав власності на танкер.

Однак 25 липня зробили ще одну спробу вирівняти судно і вона теж завершилася невдачею.

Новини за темою: Це стає нашою проблемою, – Плачкова про затонулий танкер "Делфі" біля Одеси

А що з екологією?

Відпочатку аварії з танкеру почало виливатися пальне. Вдень аварії, 22 листопада, концентрація нафтопродуктів у воді поблизу судна перевищувала норму в 53 рази, а 23 листопада — в 157 раз.

Корабель продовжив забруднювати воду і під час курортного сезону, хоча до 1 квітня його там вже не мало б бути.

Так, 21 червня був зафіксований черговий витік палива і пляма поширилася в сторону пляжу з відпочивальниками. Тоді повідомлялося, що сорбент швидко доставили на місце події та розлив палива було локалізовано. А от купатися в морі заборонили.

Затонулий танкер "Делфі" Думская

Наступного дня голова Державної екологічної інспекції Андрій Мальований повідомив, що державні інспектори спільно з представниками Одеської філії ДП "АМПУ" відібрали проби морської води біля "Делфі", затонулого поблизу узбережжя одеського пляжу "Дельфін". Встановлено, що нормативи гранично допустимої концентрації нафтопродуктів перевищено у 16,4 раза.

Тоді Мальований припустився думки, що судно пролежить поблизу узбережжя до осені.

Ще один витік палива за танкеру стався за декілька днів — 24 червня. 

Пізніше через це закрили пляж "Дельфін".

Декілька інцидентів з пальним сталося і в липні — так, днями через чергову спробу підняти танкер знову стався вилив нафтопродуктів.

"Чергова спроба підняти судно на кіль провалилась, натомість маємо новий вилив нафтопродуктів (ГДК) у воду. Забруднено близько 100 квадратних метрів поверхні води. Держекоінспекцією в Одеській області відібрані проби води для лабораторного визначення вмісту ГДК. Станом на 25 липня було встановлено перевищення нормативів гранично допустимої концентрації нафтопродуктів у 4,8 раза", - зазначив Мальований.

Новини за темою: Затонулому судну "Делфі" в Одесі нададуть статус катастрофи

При цьому збитки від аварії танкеру попередньо обрахували в 15 204,73 долара (майже 410,2 тис. гривень). В Державній екологічній інспекції України в Одеській області повідомили, що винести претензії, тобто документ, що підтверджує суму збитків, можна буде лише після отримання офіційної інформації щодо кількості нафтопродуктів, які потрапили в акваторію, та після їхнього видалення з акваторії Чорного моря.

"Остаточний розрахунок буде можливий лише після завершення операції з підйому судна та після надання інформації судновласником або органами поліції щодо об’ємів нафтопродуктів, які були на танкері до здійснення забруднення та які залишилися після завершення операції з підйому судна", - повідомили в інспекції.

Що далі?

Голова Державної екологічної інспекції Андрій Мальований повідомив, що 26 липня відбулося засідання Комісії техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Одеської облдержадміністрації, одним із основних питань якого було обговорення ситуації навколо "Делфі".

Було вирішено відмовити у продовженні робіт компанії-підряднику судновласника і долучити до операції потужності Адміністрації морських портів України та ДСНС. Також, з огляду на перебіг подій, ситуацію навколо танкера визначено як надзвичайну ситуацію місцевого рівня.

Голова Одеської ОДА Максим Куций розповів, як експертна комісія ДержНС підтвердить, що ситуація із танкером є надзвичайною, весь контроль над танкером перейде державі. Питання з судном будуть вирішувати за прискореною процедурою.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...