Судова реформа Зеленського: Чергова спроба очищення суддівства чи вимога МВФ

Топ-новина
Топ-новина
Реформування судочинства тільки починається Фото з відкритих джерел

Поданий президентом законопроєкт фактично суперечить домовленостям України з МВФ у площині реформування судової влади

В Україні розпочато, без перебільшень, багато реформ: медична, земельна, освітня і от тепер – ще й судова. Не можна сказати, що усі ці реформи просуваються семимильними кроками, проте все ж певні зрушення є. І от анонсована президентом судова реформа взяла старт. Було опубліковано текст відповідного законопроєкту.

Саме про це ми і розповімо далі та спробуємо визначити головні пріоритети цього документу і його ймовірний вплив на судову владу нашої країни.  

Початок судового реформування в Україні

Варто відзначити, що реформування судової галузі України стало чи не найпершим кроком Володимира Зеленського на посаді президента. Влітку минулого року він вніс до Ради законопроєкт № 1008 "Про діяльність суддівського врядування", який фактично мав запустити новий етап судової реформи. У жовтні парламентарі проголосували за нього, прийнявши в цілому як закон. Він мав багато переваг та чимало недоліків, тому не можна говорити, що з його допомогою в Україні повноцінно стартувало судове реформування.

Влітку 2019 року президент запропонував оновити весь склад Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Це орган, котрий проводить конкурс на посади у судах і є фактично регулятором роботи судів, бо безпосередньо впливає на кадрові питання. 

Президент у своєму законопроєкті 2019 року пропонував скоротити кількість суддів Верховного суду та їхню зарплатню. Також закон постановляв обрати новий склад ВККС на відкритому конкурсі, аби забезпечити прозорість, неупередженість та об'єктивність і, звісно, виключити ймовірність корупційної складової. Проте досі це так і не стало дієвим механізмом очищення судової влади. 

А у березні 2020 року Конституційний суд України опублікував рішення щодо судової реформи Зеленського. Положення щодо скорочення складу Верховного суду і створення комісії з етики для суддівського самоврядування були визнані судом незаконними.

Ймовірно, аби надолужити певні моменти та вдосконалити прорахунки, Володимир Зеленський 22 червня вніс до парламенту ще один законопроєкт про судову реформу.

Новини за темою: Суд скасував підозру нападнику на Стерненка

Про що йдеться у "судовому" законопроєкті Зеленського

В останньому меморандумі, підписаному з МВФ, йдеться про те, що Україна зобов'язана оновити Вищу раду правосуддя. Так, передбачається створення незалежної комісії за участі міжнародних експертів, яка має перевірити членів Вищої ради правосуддя на відповідність закону та ініціювати звільнення декого з них.

Тому новий законопроєкт Зеленського – це одна із численних обіцянок України Європі в обмін на черговий доларовий транш (який ми, до речі, вже отримали і, напевно, почали витрачати).

Проєкт закону № 3711 передбачає внесення змін до ЗУ "Про судоустрій і статус суддів" та законів щодо роботи Верховного суду, зокрема, до ЗУ "Про Вищу раду правосуддя".

Інакше кажучи, законопроєкт Зеленського має узгодити положення судового законодавства з рішеннями Конституційного суду.

Позиція Конституційного суду така – немає відмінностей між юридичним статусом судді Верховного суду України і судді Верховного суду. У рішенні КСУ (від 18 лютого 2020 року) йдеться про те, що законодавець має передбачити спеціальну процедуру і критерії оцінки суддів Верховного суду України, котрі є суддями вищого органу.

Тому судді Верховного суду України зараховуються до штату Верховного суду у касаційний суд тієї юрисдикції, яка відповідає юрисдикції судової палати Верховного суду України, в якій суддя здійснював правосуддя, та підлягають кваліфікаційному оцінюванню упродовж одного року з дня такого зарахування. 

Далі – перелік етапів організації відбору кандидатів на посади у судах, що пропонується новим законопроєктом Володимира Зеленського:

  • Законопроєкт визначає порядок формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККСУ)
  • Комісія має складатися з 16-ти членів, призначених Вищою радою правосуддя за результатами відкритого конкурсу  
  • У конкурсі зможуть брати участь досвідчені юристи, а відбиратиме їх комісія за участі представників суддівського корпусу та міжнародних експертів
  • До складу комісії мають увійти три особи з числа суддів або суддів у відставці, запропоновані Радою суддів, і три особи з числа міжнародних експертів

Законопроєктом також пропонується виключити із ЗУ "Про Вищу раду правосуддя" статтю 28-1 щодо створення і діяльності Комісії з питань доброчесності та етики. Ця пропозиція враховує правову позицію КСУ, згідно з якою "орган, установу, утворені при конституційному органі, закон не може наділяти контрольною функцією в цьому конституційному органі".   

Ще одна пропозиція – виключити із ЗУ "Про судоустрій і статус суддів" положення про встановлення максимальної кількості суддів Верховного суду. Замість цього пропонується встановити загальне правило для визначення кількості суддів у суді Вищою радою правосуддя за поданням Державної судової адміністрації України.

Новини за темою: Зеленський підписав закон щодо проведення національної інвентаризації лісів

Критика нового законопроєкту

Пригадаємо – у меморандумі з МВФ йдеться про обов'язок України перевірити та оновити Вищу раду правосуддя з допомогою незалежної комісії за участі міжнародних експертів. Та, незважаючи на це, нещодавній законопроєкт Зеленського стверджує прямо протилежне. Президент пропонує, аби надважливі рішення стосовно звільнення членів ВРП приймала … сама ж ВРП.

Інакше кажучи, нереформованій Вищій раді правосуддя, поки не звільненій від корупції, президент дає право "реформувати" судову систему. 

Саме на це звернули уваги аналітики Центру протидії корупції. Експерти підкреслюють, що запропонований Зеленським законопроєкт повністю віддає формування нової кваліфікаційної комісії суддів до рук недореформованої ВРП.  

Обурення ЦПК викликало таке запропоноване нововведення: замість чинної нині процедури, коли до складу конкурсної комісії могли увійти лише ті міжнародні експерти, які допомагали відбирати суддів Вищого антикорупційного суду, пропонується дозволити будь-якій міжнародній та іноземній організації, що працює у сфері правосуддя, пропонувати будь-яку особу. У ЦПК певні – симпатії ВРП будуть на боці так званих ручних експертів.

*************

Стверджувати, що завдяки законопроєкту № 3711 українська судова гілка влади повністю, очиститься та оновиться, надто необачно. Лише повне оновлення Вищої ради правосуддя може ознаменувати собою реформування українського судоустрою. Проте поки маємо лише пропозицію президента та його законопроєкт – залишається чекати рішення парламенту та подальшого втілення "реформаторських" кроків чинної влади.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...