Спеціальні школи в Україні: Що уряд пропонує оновити у правилах роботи шкіл для дітей з особливими потребами

Топ-новина
Топ-новина
Фото з відкритих джерел

Нічого фундаментального урядовці не збираються додавати

Днями Міністерство освіти і науки України винесло на громадське обговорення нову редакцію Положення про спеціальну школу. Обговорення триватиме до 7 грудня. Це означає, що не за горами ухвалення законопроєкту чи видання наказу про врегулювання порядку роботи в Україні спеціальних шкіл, які до речі, вже давно існують і працюють. Це – спосіб навчання для дітей, котрі через низку причин не можуть навчатися у традиційній школі. Проте не всі знають, що таке спеціальна школа, як там навчають і головне – кого.  

Ми вирішили розібратися, що Міністерство освіти та уряд вкладають у поняття "спеціальна школа". Про це – у нашому матеріалі у розгляді та аналізі проєкту постанови Кабміну про затвердження нового Положення про спеціальну школу.

Що таке спеціальна школа і хто там навчається

Спеціальна загальноосвітня школа – загальноосвітній навчальний заклад I-III ступенів для дітей, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку. Такі школи повною мірою забезпечують реалізацію права дітей на здобуття повної загальної середньої освіти.

Інакше кажучи, це школа-інтернат, де здійснюються і навчальний процес, і заходи з реабілітації.

Відповідно до нової редакції Положення про спеціальну школу, запропонованої урядом, спеціальна школа має відповідати таким вимогам:

  • кількість учнів спеціальної школи має складати не менше 60 дітей для сільської місцевості, та не менше 130 дітей для міської місцевості або відповідно до потужності закладу;
  • забезпечувати здобуття освіти учнями відповідно до Базового компонента дошкільної освіти та Державних стандартів загальної середньої освіти;
  • мати обладнані кабінети для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до профілю спеціальної школи. 

Новини за темою: Шкарлет запевнив, що зарплати освітян зростатимуть, попри економічні труднощі через пандемію

Як навчають у спеціальних школах

6 березня 2019 року Кабінет міністрів України видав постанову № 221 "Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр".

Проте кілька днів тому Міністерство освіти і науки України оприлюднило нову редакцію Положення про спеціальну школу, затвердженого постановою КМУ від 6 березня 2019 р.

Відповідно до нової редакції Положення про спеціальну школу, серед головних її завдань Кабмін бачить такі:

  • здобуття освіти дітьми з особливими потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку, фізичними, мовленнєвими та/або сенсорними порушеннями;
  • системний психолого-педагогічний супровід учнів;
  • психолого-педагогічна та корекційно-розвиткова допомога, реабілітаційні заходи для дітей;
  • застосування у процесі навчання найбільш прийнятних для учнів способів спілкування в освітньому середовищі, які сприяють засвоєнню знань, шляхом використання української жестової мови, шрифту Брайля тощо;
  • викладання навчальних предметів, враховуючи можливості та потреби дітей з особливими освітніми потребами, зокрема, шляхом адаптації змісту навчальних предметів;
  • сприяння всебічному розвитку учнів та засвоєння ними норм етики та моралі, міжособистісного спілкування, основ гігієни та здорового способу життя.

Новини за темою: 84% батьків підтримують сексуальну освіту в школах, – опитування

Види та структура спеціальних шкіл

Згідно з Положенням, яке ми розглядаємо, Кабмін пропонує законодавчо закріпити типи спеціальних шкіл. Пропонується розділити їх з урахуванням особливостей розвитку дітей, зокрема:

  • для дітей з порушеннями слуху (з глухотою та зі зниженим слухом);
  • для дітей з порушеннями зору (зі сліпотою та зі зниженим зором);
  • для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку;
  • для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату;
  • для дітей з тяжкими порушеннями мовлення.

Школи для дітей з порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату можуть давати освіту на одному чи кількох рівнях: початкова освіта – 1-4 класи, базова середня освіта – 5-10 класи та профільна середня освіта – 11-13 класи.

Тоді як школа для дітей з тяжкими порушеннями мовлення та з порушеннями інтелектуального розвитку може забезпечувати здобуття освіти на таких рівнях: початкова освіта – 1-4 класи та базова середня освіта – 5-10 класи.

Відповідно до нової редакції Положення, визначено мінімальну кількість учнів спецшколи, вимоги до матеріально-технічної бази, наявності обладнаних кабінетів для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг. 

Отож, гранична наповнюваність класів становить:

  • дітей із глухотою – вісім учнів;
  • дітей зі сліпотою – вісім учнів;
  • дітей зі зниженим слухом, порушеннями опорно-рухового апарату – десять учнів;
  • дітей зі зниженим зором, легкими порушеннями інтелектуального розвитку, тяжкими порушеннями мовлення – дванадцять учнів;
  • дітей зі складними порушеннями розвитку, помірними порушеннями інтелектуального розвитку – шість учнів;
  • дітей із порушеннями розвитку, що також мають розлади аутичного спектра, – шість учнів.

Новини за темою: Тестування з англійської буде обов’язковим у системі професійної військової освіти, – Міноборони

Скільки навчаються у спецшколах

Тривалість уроків у 1 класі становить 35 хвилин, у 2-4 класах – 40 хвилин, у 5-12 (13) класах – 45 хвилин. Періодичність проведення перерв під час уроків (фізкультхвилинки) і тривалість перерв між уроками схвалюється педагогічною радою відповідно до особливостей організації освітнього процесу та харчування і затверджується керівником спеціальної школи.

Тривалість канікул протягом навчального року не може становити менше ніж 30 календарних днів.

Навчання у спецшколах для дітей з порушеннями слуху, зору та опорно-рухового апарату може організовуватися так:

  • перший цикл початкової освіти – адаптаційно-ігровий (1-2 роки навчання);
  • другий цикл початкової освіти – основний (3-4 роки навчання);
  • перший цикл базової середньої освіти – адаптаційний (5-6 роки навчання);
  • другий цикл базової середньої освіти – базове предметне навчання (7-10 роки навчання);
  • перший цикл профільної середньої освіти – профільно-адаптаційний (11 рік навчання);
  • другий цикл профільної середньої освіти – профільний (12-13 роки навчання).

Що нового пропонує Положення про спецшколу

Проєктом Кабміну також передбачено можливість створення структурних підрозділів спеціальної школи, зокрема дошкільного відділення та пансіону, реабілітаційного відділення. До того ж розмежовано освітні послуги та послугу проживання в пансіоні. 

Відповідно до проєкту корекційно-розвиткову та психолого-педагогічну допомогу спецшколи зможуть надавати дітям, які не є учнями спеціальної школи та не отримують таких послуг в інших закладах чи установах освіти.

Новини за темою: Для школярів 5-9 класів розроблять нову освітню програму, - МОН

*************

Станом на 1 січня 2020 року МОН оприлюднило дані щодо кількості інклюзивних класів в Україні. Відомо, що у таких класах наразі навчається 19345 учнів з особливими освітніми потребами. На початок 2020 року в Україні створено 13782 інклюзивні класи.

Ймовірно, оновлене Положення про спеціальну школу може точніше врегулювати роботу таких шкіл та сприятиме грамотному  розподілу коштів з держбюджету на потреби шкіл.

Приміром, цього року вперше з бюджету було профінансовано закупівлю обладнання для спеціальних шкіл. Відтак, якщо всі спецшколи України працюватимуть за оновленим урядовим положенням, процедура виділення коштів може стати легшою та зрозумілішою. Принаймні, хочеться на це сподіватися.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...