live

Прибутки в умовах карантину: Чому зростають ціни на продукти та як з цим боротися

Підвищенням цін зацікавилися в Антимонопольному комітеті

Топ-новина
Топ-новина
Корисні продукти Pixabay

На третій тиждень карантину торговельні мережі підвищили ціни на найбільш затребувані продукти харчування. Значно додала в ціні улюблена серед українців гречка, на неї рівняються овочі так званого борщового набору.

Розповідаємо детальніше, на скільки зросли ціни на продукти та чи буде влада втручатися в рішення торговельних мереж.

Які продукти здорожчали

Підвищення вартості продуктів харчування зафіксовано на всій території України. Найбільший ріст спостерігається на народні засоби для підвищення імунітету — лимони, імбир, часник. І попит на ці товари після оголошення карантину значно підвищився.

Так лимони продають за 50-70 грн в залежності від регіону, імбир, в середньому, — 150 грн, часник — 70-90 грн.

Ріс цін спостерігається і на овочі борщового набору, на крупи та макаронні вироби. Так, подорожчали:

- продукти так званого борщового набору (картопля, капуста, цибуля, морква) подорожчали на 35-128%,
- цукор на 8%,
- макаронні вироби на 9,5%,
- пшенична крупа на 11%,
- гречка на 51%,
- борошно - 5%,
- яйця - 6%.

Така тенденція помітна як в невеликих магазинах, так і в мережах супермаркетів "АТБ-Маркет", Auchan, Novus, Metro и Furshet.

Причини росту цін

Торговельні мережі провину за ріс цін переклали на постачальників. В мережі супермаркетів "АТБ-Маркет", яка однією з перших повідомила про зміну вартості продуктів, пояснили, що компанія змушена підняти ціни на продукти харчування та товари першої необхідності. "Така ситуація пов'язана зі стрімким зростанням закупівельних цін від постачальників не тільки для торгової мережі "АТБ", а й для всіх операторів українського ринку роздрібної торгівлі", - повідомили в компанії.

Постачальники, у свою чергу, зазначили, що підвищення вартості товарів постачальники пояснюють значним зростанням витрат виробництва, пов'язаних з карантинними заходами.

Частково виправдовують такі кроки у місцевій владі. Так, глава Донецької ОДА Павло Кириленко повідомив, що здорожчання деяких продуктів харчування має обґрунтовані причини. "В середньому збільшення ціни йде по області через збільшення вартості в закупівлі безпосередньо певних видів продуктів харчування і їх доставки, якщо вони не виробляються на території області. Це допустимо і це можна пояснити", - сказав Кириленко.

Проте він зазначив, що у випадках надмірного підвищення цін будуть розбирати окремо.

При цьому голова ради директорів і генеральний директор корпорації "АТБ" Борис Марков заявив, що змушені вдаватися до переоцінки товарів, щоб забезпечити безперебійну поставку продуктів. Виною тому вищі ціни у постачальників.

Як влада відреагувала на ріст цін?

Мер Києва Віталій Кличко призвав власників мереж не підвищувати ціни безпідставно. За його словами, у той час, коли люди запасаються продуктами та товарами першої необхідності, окремі торгові мережі користуються цим для заробітку.

Також він попросив Антимонопольний комітет втрутитися в ситуацію з різким підвищенням цін. "Як міська влада ми не маємо можливості контролювати ринкові ціни. Тому я хочу звернутися до антимонопольному комітету. Обов'язково, будь ласка, зверніть увагу на цю проблему і потрібно втрутитися в цю ситуацію. Власників торгових мереж хочу закликати: не підвищуйте ціни необгрунтовано. Бізнес є бізнес, а є насправді мародерство. Сьогодні важко всім і не потрібно наживатися на людях в такий важкий час для країни", - зазначив міський голова.

Про юридичну оцінку правоохоронців тим, хто підвищує ціни, притримує маски на складах, намагається продати респіратори за кордон, заявив і президент України Володимир Зеленський.

В Антимонопольному комітеті заявили, що фіксують та аналізують факти зростання роздрібних цін на деякі продукти.

"Задля виявлення порушень законодавства про захист економічної конкуренції Комітет вимагає від харчових рітейлерів оперативно надавати повну інформацію про закупівельні та роздрібні ціни на крупи, хліб, цукор, борошно, найпопулярніші види м’яса, овочі тощо", - заявили в АКМУ.

Що пропонують рітейлери?

Деякі рітейлери запропонували радикальні заходи - ввести державне регулювання цін на продукти на період карантину. З такою ініціативою виступив засновник торговий мереж магазинів EVA і Varus Руслан Шостак. Він переконаний, що заборона на підвищення цін постачальниками потрібно ввести на законодавчому рівні. Також, за словами Шостака, свій внесок в стримування цін на продукти харчування і товари першої необхідності можуть внести і рітейлери, підписавши меморандум про продаж цих товарів за ціною собівартості. "Закликаю наших колег в "АТБ-Маркет", "Сільпо", Metro Cash & Carry, "Ашан" та інших спільно скласти такий список і підписати меморандум про продаж цих товарів на рівні їх собівартості", - сказав він.

Шостак виступає проти держрегулювання цін, проте на період карантину такі заходи необхідні.

Директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко зазначив, що торгові мережі не обмежені ніякими адміністративними заходами в підвищенні цін. На його переконання, єдиний, хто в такій ситуації може втрутитися, це Антимонопольний комітет, який може перевірити, обгрунтовано торгові мережі підвищили ціни чи ні.

*****

Поки на державному рівні розглядають варіанти стримання цін, українціям доводиться купувати продукти та товари за цінами, які зростають майже щодня.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...