live

Любителям швидкості присвячується: Що слід знати про запуск системи автофіксації порушень ПДР

Ксенія Цивірко
Ксенія Цивірко

Журналіст

З 1 червня в Україні запрацюють перші камери автоматичної фото- і відеофіксації порушень правил дорожнього руху 112.ua

Запуск системи фото-відеофіксації порушень ПДР в автоматичному режим, що пригальмував на місяць, нарешті відбудеться в понеділок, 1 червня. Контролювати швидкісний режим руху поки що будуть 45 стаціонарних комплексів: 20 у Києві та 25 — на дорогах загальнодержавного значення в області. Крім того, найближчим часом до них приєднаються ще 5 камер у Львівській області: Нацполіція і "Укравтодор" погоджують відповідні місця для їх дислокації. До кінця року в МВС планують встановити ще 220 таких комплексів по всій країні, однак для відчутного підвищення безпеки на дорогах цього недостатньо. Втім, за словами експертів, масові стягнення за порушення ПДР можуть стати істотною статтею доходів у бюджет, а водії-лихачі почнуть уважніше ставитися до своєї манери їзди.

Разом з довгоочікуваним періодом пляжів та відпусток перший день літа принесе в Україну не менш довгоочікуваний запуск системи фіксації порушень ПДР в автоматичному режимі. 10 років тому подібна державна ініціатива зазнала краху: Конституційний суд через прогалин у правовому полі визнав систему "Рубіж" в 2010 році незаконною. З тих пір суспільство перманентно перебуває в напруженому очікуванні запуску нової системи автофіксації порушень ПДР. Однак обіцяні релізи постійно зриваються: то завадить планам затягнута реформа МВС, то бюрократична тяганина з прийняттям профільних нормативно-правових актів та проведенням сертифікації, то врешті-решт позначиться брак фінансування в бюджеті... В цьому році  планам завадив коронавірус: анонсований на 1 травня запуск системи довелося перенести на місяць.

Відповідно до "Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року", перші 200 камер повинні були бути встановлені на дорогах ще в 2018, і до кінця нинішнього року їх налічувалося 643. Однак на даний момент у розпорядженні МВС є тільки 50 стаціонарних комплексів "КАСКАД" (комплексна автоматизована система контролю автомобільних доріг): 20 вже працюють у тестовому режимі в Києві, 25 встановлені на дорогах загальнодержавного значення в області і ще 5 очікують свого підключення у Львівській області (цікаво, що ще місяць тому ця область до першочергового проєкту МВС не входила, і всі 30 камер планували встановити в Київській області).  Як повідомляють у компанії розробника "КАСКАДів" (ТОВ "Українські системні інновації"), стаціонарні комплекси вже встигли проявити себе в Одесі, Харкові та Миколаєві, та вище керівництво МВС обіцяє до кінця року закупити ще 220 таких приладів для встановлення на дорогах загальнодержавного значення по всій країні.

Адреси встановлених стаціонарних комплексів відеофіксації порушень ПДР в Києві:

Фото з відкритих джерел

  • вул. Олени Теліги, 39
  • Набережне шосе, 4 (навпроти)
  • Дніпровська набережна, перехрестя з вулицею Причальна
  • вулиця Братиславська, 18
  • Чоколівський бульвар, 24
  • Броварський проспект (М. Лівобережна)
  • Броварський проспект / вул. Будівельників
  • проспект Героїв Сталінграда, 25
  • проспект Володимира Маяковського, 56
  • проспект Володимира Маяковського, 65
  • Дружби народів бульвар, 27
  • Дружби народів бульвар, 36
  • Столичне шосе, 58 в напрямку Києва
  • Столичне шосе 58, у напрямку Обухіва
  • Харківська площа / проспект Бажана
  • Харківська площа / проспект Бажана

Місце розташування стаціонарних комплексів відеофіксації порушень ПДР в Київській області:

Фото з відкритих джерел

Важливість негайного запуску Системи (до якої ще не до кінця підключені камери) влада обґрунтовує тим, що в Україні найвищі показники смертності при ДТП у всій Європі, і планують, що штрафні санкції дозволять знизити цю цифру до 30%. Проте експерти вважають, що така незначна кількість камер  ніяк не убезпечить учасників дорожнього руху, зате дозволить за їхній кошт ще трохи наповнити дефіцитний бюджет країни. Адже водії вже заздалегідь знають про те, де потрібно пригальмувати, щоб не потрапити під приціл "КАСКАДу": про це повідомляють не тільки спеціалізовані мобільні додатки (наприклад, "Waze"), але й самі держоргани (через сайти МВС та Нацполіції і за допомогою відповідних дорожніх знаків). При цьому, як вже встигла показати практика, тільки один стаціонарний комплекс фіксує в середньому за добу близько 3 тис. випадків порушення швидкісного режиму: якщо "конвертувати" це у штрафи, такими темпами міський бюджет столиці щодня буде рости приблизно на 15 млн грн. Втім, такі "здібності" система показала в тестовому режимі роботи, коли порушувати ще можна було безкоштовно…

Ланцюгова реакція контролю

Вже з понеділка водії будуть намагатися "поспішати" на роботу повільніше і більше дотримуватись вимоги щодо швидкості руху: від "листів щастя" не відкрутиться ніхто. Максимум, наскільки можна перевищити швидкість і при цьому залишитися "в ладах з законом - 23 км/год від встановлених норм ПДР: 20 км/год — допустиме перевищення швидкості 3 км/год — закладена максимальна похибка у свідченнях вимірювального приладу. Проте навіть знаючи заздалегідь про розставлених по місту "швидкісних пастках", автолюбителям все ж слід пам'ятати кілька фактів про принципи роботи системи. Для обґрунтованості доказової бази "КАСКАД" вимірює швидкість відразу двома каналами: за допомогою класичного радара і за допомогою програмного забезпечення відеокамери, яка попіксельно обчислює швидкість руху захопленого в кадрі об'єкта. Зона контролю приладу починається на відстані 20-50 м та охоплює три смуги руху в одному напрямку — в цілому ширина ділянки становить до 10,5 м. Машинний зір розпізнає номерні знаки з реєстрацією в Україні, ЄС, Росії, Білорусі та Молдові, причому потужності системи дозволяють зчитувати номери на досить забруднених табличках, з якими не під силу впоратися навіть людському оку. На відміну від камер автофіксації порушень ПДР в деяких країнах Європи, обладнаних звичайним спалахом, "КАСКАДИ" озброєні інфрачервоним прожектором: це дозволяє не сліпити водіїв у нічний час доби і розпізнавати символи навіть на тих номерах, які були спеціально покриті світловідбиваючим лаком.

Комплекс може фіксувати кілька порушників одночасно, формуючи для кожного авто окремий пакет метаданих і інформаційних файлів: крім самих фото-відеодоказів, де повинні бути розпізнані номерні знаки, марка і модель авто, документ містить інформацію про точну геолокацію вимірювального приладу, часу фіксації і самому вигляді виявленого порушення (поки що МВС планує фіксувати тільки перевищення швидкості, хоча функціонал комплексу значно ширше). Вся ця інформація в зашифрованому вигляді відправляється по захищеному каналу зв'язку на сервер МВС, і "на виході" поліцейські в Центрі обробки даних мають справу вже майже повністю сформованою адмінпостановою про порушення ПДР. Охоронцям правопорядку залишається тільки перевірити повноту і якість зібраних доказів і звірити дані з офіційними реєстрами, щоб таким чином вчасно виявити факт викрадення або незаконне використання держномерів авто- "двійником". Додатково до всього іншого, відсіяні через погану якість або "неупізнання" пакети фото-відеодоказів регулярно перевіряють вищі інспектори, щоб не допустити їх відсіювання недобросовісними співробітниками в чиїхось інтересах. 
Після такої "ручної фільтрації"  поліцейський закріплює постанову про адміністративне стягнення своїм електронним кваліфікованим підписом, та документ набуває законної сили.

Фото з відкритих джерел

Паперова версія постанови відправляється на роздруківку на спецбланках в поліграфкомбінат "Україна", яке протягом трьох днів "Укрпошта" повинна надіслати рекомендованим листом за адресою реєстрації або проживання автовласника (або належного користувача). Цифрова версія документу буде доступна в електронному кабінеті водія і в додатку "Дія". Крім того, можна звернутися в сервісний центр МВС, щоб отримувати повідомлення про оформлення штрафу у вигляді смс-ок і електронних листів.

Чуєш, плати

Незважаючи на те, "цифрова держава" розширює свій діапазон різних електронних послуг, основною точкою відліку розміру штрафів і санкцій за їх несплату все ще є класична "паперова" пошта. З юридичної точки зору, така бюрократія допомагає відстежити за поштовим штемпелем траєкторію пересування рекомендованого листа і довести, що адмінпостанову дійсно було доставлено. У разі невручення вона все одно набирає законної сили — з дня повернення листа "на базу" відправнику, в Аналітичний центр безпеки дорожнього руху. З цього моменту держава ставить порушника на "лічильник" і пропонує гнучку систему знижок і пропозицій:

Перші 10 днів з моменту вступу постанови в законну силу

- можна сплатити лише половину від суми штрафу (діє 50% знижка);
- у ці терміни можна оскаржити законність  постанови в суді або звернутися з відповідною заявою до начальства поліцейського, який оформляв  постанову (його ПІБ і посада повинні бути вказані на бланку постанови про адміністративне стягнення)

20 днів

- автовласник звільняється від сплати стягнення, якщо протягом цього терміну він подав заяву в правоохоронні органи про викрадення авто;
- якщо в територіальне відділення сервісного центру МВС з відповідною заявою і квитанцією про сплату штрафу звертається фактичний порушник, який перебував за кермом у момент фіксації порушення ПДР;

З 30 дня

- сума штрафу збільшується в два рази;
- постанова передають у виконавчу службу для примусового застосування покарання (це може загрожувати в тому числі арештом банківського рахунку)

Реквізити для оплати штрафу і всі "матеріали справи" будуть доступні за посиланням, надрукованим у вигляді QR-коду на бланку постанови, та в електронному кабінеті водія. До всього іншого, ознайомитися з фото-відеодоказами порушення ПДР (не тільки щодо свого авто) можна на вебресурсі "Сервіс перевірки подій з ознаками адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху": для цього потрібно ввести номер ТЗ, а також серію і номер постанови (або інформацію про власника ТЗ, ІПН / паспорт громадянина України / водійське посвідчення). Нагадаємо, що штраф за перевищення допустимої швидкості на 20 км/год  складає на даний момент 255 грн, а на 50 км/год — 510 грн. При цьому всі гілки державної влади так вибудовують свою "лінію оборони" і розписують умови, що в якийсь момент можна буде спостерігати картину, при якій автовласники з ентузіазмом на обличчі і бігом побіжать оплачувати штраф відразу ж після отримання постанови. Варто почати хоча б з того, що оскарження стягнення в суді коштує дорожче, ніж саме стягнення: судовий збір для розгляду такої категорії адміністративних справ складає 420 грн (0,2% від прожиткового мінімуму), тоді як штраф за перевищення швидкості з урахуванням 50%-знижки обійдеться в 127,5 - 255 грн. Ігнорувати "претензії" "КАСКАДів" теж небезпечно: виконавча служба покарань вже другий рік практикує арешт банківських рахунків зі всіма доступними засобами, навіть за копійчані штрафи до сотні гривень.

Причому юристи кажуть, що кивати на порушення презумпції невинуватості та принципу індивідуальної відповідальності в суді вже не вийде. Розгромне рішення КСУ у 2010 році послужило для законодавців хорошим уроком, тому цього разу підготовка до запуску  системи автофіксації порушень ПДР пройшла більш ретельно. Так, якщо раніше всі "стрілки" зводилися до вини власника авто, то тепер адмінпостанови можуть оформлятися відразу на ім'я належного користувача (ці дані можно ввести в Єдиний реєстр транспортних засобів при особистому зверненні в сервіс-центрі МВС або в електронному форматі через кабінет водія).

Ксенія Цивірко

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...