Ляпи в українських підручниках: Чому так часто помиляються укладачі і як це пояснює Міносвіти

Топ-новина
Топ-новина
Фото з відкритих джерел

Дивні, незрозумілі та абсурдні завдання і поради у підручниках – нова проблема сучасної української школи

Українські посібники та підручники, офіційно затверджені Міністерством освіти і науки, останнім часом часто дивують та обурюють фантастичними помилками – і одруківками, і смисловими спотворенням фактів і відверто недолугими порівняннями. Місцями їх навіть хотілося б сприймати як жарти, якби це не були реальні підручники, за якими вчаться діти.

Далі розповідаємо про двозначні помилки у вітчизняних підручниках для школярів та про офіційну відповідь, яку дали на це у Міносвіти.

Відомі помилки та спотворення у підручниках

Про сучасну естраду. У підручнику з предмету "Я досліджую світ" за 2 клас учням пропонують короткий перелік відомих українців. Справа у тім, що поряд з поетами Тарасом Шевченком та Лесею Українкою опинилися сучасний естрадний виконавець з псевдонімом Монатік та співачка Надя Дорофєєва. Завдання полягає у тому, щоб діти розповіли, що знають про цих особистостей.

Фото підручника з відомими культурними діячами Фото з відкритих джерел

Такому завданню здивувалися та обурилися батьки школярів, опублікувавши у Facebook фотопідтвердження того, що ця вправа дійсно надрукована на сторінках книжки.   

Про надто "молодий" Київ. У підручнику для першого класу знайдено помилку – датою заснування Києва вказано XIX століття, хоча насправді це 482 рік (V століття).

Фото підручника з помилковою датою заснування Києва Фото з відкритих джерел

Авторкою підручника зазначена Ольга Хорошковська, докторка педагогічних наук, співробітниця Інституту педагогіки і володарка державних премій в сфері освіти, лауреатка Державної премії України в галузі освіти.

Про лікування онкології. Підручник з хімії для 9 класу запевняє, що сода може лікувати рак. Автори книжки посилаються на сайт Всеукраїнської асоціації пенсіонерів (!).

Фото підручника з сумнівними порадами Фото з відкритих джерел

"Харчова сода створює лужне середовище в організмі, в якому не можуть жити і розмножуватися ракові клітини, віруси і бактерії. Тому радять пити її водяний розчин для профілактики і лікування онкологічних захворювань..." – йдеться у підручнику. Примітно, що книгу видано у 2017 році і рекомендовано Міністерством освіти і науки України. Як його читали фахівці відомства і чи читали взагалі – це велике питання.

Про глінтвейн. Укладачі підручника "Я досліджую світ" для третьокласників запитують у школярів, чи варто у горах грітися глінтвейном, як це іноді роблять дорослі.

Фото підручника із запитанням про глінтвейн Фото з відкритих джерел

Про "історичні" меми. У підручнику зі всесвітньої історії за 10 клас однією з ілюстрацій виявився популярний в інтернеті мем з актором Кіану Рівзом. Фактично це колаж фотографії з актором та оригінальної ілюстрації.

Фото підручника з "історичним" мемом (Кіану Рівз крайній праворуч) Фото з відкритих джерел

Ганна Новосад ще за часів роботи на посаді міністра освіти і науки прокоментувала цей фотоколаж.

"Мем у підручнику замість оригінальної фотографії – це все, що потрібно знати про підхід багатьох видавців до створення і верстки підручників. На жаль, я ще не бачила у нас жодного підручника без ляпів, де поважається авторство всіх візуальних матеріалів (і не тільки візуальних), а підхід до викладу інформації логічний і сприяє кращому навчанню", - написала вона у Facebook.

Новини за темою: У Харкові школяр на уроці набрав у рот антисептик і влаштував фаєр-шоу. Відео

Як у МОН пояснюють недолугість підручників

Цікава річ – у МОН спробували пояснити, чому у підручниках для дітей міститься сумнівна, а часом неправдива інформація.

У Міносвіти вважають, що, приміром, інформація про лікування онкологічних захворювань содою розширить критичне мислення учнів. У відомстві підкреслили, що немає підстав для зняття з підручника грифа "рекомендовано МОН". При цьому у міністерстві зазначають, що харчова сода не може запобігти онкологічним захворюванням, але "у поєднанні з хіміотерапією може уповільнити їх розвиток та запобігти розростання в інші частини тіла".

Здається, у відомстві серйозно взялися за захист рекомендованих своїми ж фахівцями підручників. МОНівці пояснили, що інформація про соду в підручнику подано не як основну, а допоміжну з позначкою "Увага!" і з застереженням порадитися з лікарем.

"Інформація про скоєне не є трендом нетрадиційної медицини. Сьогодні харчову соду використовують в офіційній народній медицині, косметології, кулінарії, хімічній, легкій та текстильній промисловості, металургії, сільському господарстві. Вона входить до складу багатьох аптечних препаратів, зокрема ліків проти кашлю, печії, гастриту. Розчин соди виводить з організму отрути і токсини, знімає набряк легенів, допомагає при великій втраті крові людиною. Дослідження в медицині показують, що сода іноді ефективніше синтетичних ліків, бо вона входить до складу крові і у разі введення відновлює її нормальну структуру", - так детально прокоментували у міністерстві кричущу помилку у підручнику.

Новини за темою: У школу з п'яти років: Що хочуть змінити у навчанні для молодшої групи та чи варто так рано віддавати дітей в навчальні заклади

Якщо брати ситуацію більш глобально, то у МОН все ж визнали, що підручники, надруковані останніми роками, і справді мають неточності.

Серед причин видання неякісних підручників у Міносвіти назвали такі:

  • впровадження книг у шкільну практику без належної апробації – тому відсутній механізм, який дозволяє вивчити якість підручників. У МОН зазначили, що автори подають частину матеріалів підручника у видавничій верстці, а частину – в рукопису, що не дозволяє цілісно оцінити майбутнє видання. Через це на етапі оцінювання підручників експертами Конкурсного відбору виявляються не всі методичні, фактологічні та граматичні помилки й недоречності.
  • недобросовісне виконання зобов’язань деякими видавництвами, які економлять на професійних редакторах і допускають до видання неякісно вичитані підручники.
  • автори та видавництва у нинішніх умовах фізично не встигають якісно підготувати й відредагувати свої підручники.
  • стислі терміни під час вибору закладами освіти запропонованих їм підручників.
  • подання підручників в електронному вигляді, що ускладнює процес аналізу їх змісту.

"Велика кількість підручників зумовлена тим, що свого часу колегія МОН пішла назустріч проханню видавництв і знизила нижню межу вибору підручників учителями з 20 тисяч до 10 тисяч. Це дало змогу врахувати більшість пропозицій освітян, але заклало ризики зниження якості підручників", - розповіли у пресслужбі МОН.

Новини за темою: Українські школи повинні розробити внутрішню систему освіти: Пропозиції МОН

Міністерство поділяє занепокоєність громадськості щодо помилок у книгах, тому до відбору підручників буде застосовано нові підходи. Йдеться про підвищення рівня відповідальності видавництв за неякісну підготовку підручників та зміну процедури експертної оцінки підручників під час їх конкурсного відбору. Також МОН запланувало відновити апробацію підручників перед їх запровадженням та ввести громадське обговорення книг перед їх виданням.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...