Катастрофа літака "МАУ" в Ірані: Головні акценти другого раунду переговорів

Топ-новина
Топ-новина
Залишки літака "МАУ", який збили в Ірані Фото з відкритих джерел

Іран взяв на себе всю відповідальність за катастрофу українського літака

Розслідування катастрофи літака "МАУ" триває. Уже розшифрували дані чорних скриньок та оприлюднили результати. Наразі проводиться другий раунд переговорів щодо з'ясування усіх причин трагедії. Іранська сторона взяла на себе відповідальність за авіакатастрофу, однак питання щодо компенсації за збитий літак поки не вирішено.
Про деталі розслідування розповідаємо детальніше.

Головні акценти другого етапу переговорів

Напередодні у Тегерані розпочався другий раунд переговорів щодо катастрофи літака компанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ). Іранське агентство MEHR з посиланням на заступника міністра закордонних справ Ірану Мохсена Бахарванда повідомило, що в рамках другого раунду переговорів повинні відбутися три технічні наради, які проведе Іранська організація цивільної авіації.

Українську делегацію очолив Гюндуз Мамедов, її склад затвердив президент Володимир Зеленський. У переговорах беруть участь представники Міністерства закордонних справ, Мін'юста та "МАУ".

Друга частина переговорів присвячена судовим питанням, а третя - стосуватиметься питань, пов'язаних з сумою компенсації родинам жертв авіакатастрофи.

Переговори триватимуть до середи, 21 жовтня.

Новини за темою: Україна втратила над територією Ірану два літаки, – Цибулько про трагедію з бортом "МАУ"

Під час другого етапу переговорів представники української делегації обговорюють питання прямої комунікації прокуратури та слідчих органів з компетентними органами Тегерану, щоб прискорити слідство та притягнути до відповідальності винних осіб.

Заступник генпрокурора Гюндуз Мамедов наголосив, що головним завданням перемовин є підвищення якості слідства та оперативності обміну даними, оскільки через це попередня співпраця була неефективною.

"За весь час слідства до іранської сторони нами було скеровано 5 запитів про міжнародну правову допомогу. Проте їх розгляд, м’яко кажучи, міг би бути і кращим. Слідство не отримало конкретних відповідей на жодне з питань, а на січневий запит, який стосується надання інформації щодо шістьох підозрюваних в Ірані осіб у збитті українського літака, - взагалі повна тиша. Тому така пряма комунікація між правоохоронними органами обох країн мала б підвищити якість слідства та оперативність обміну даними", - зазначив Гюндуз Мамедов.

Переговори триватимуть у декількох групах. У кримінальному блоці розслідування працюватимуть прокурори Офісу генпрокурора та слідчі Служби безпеки. У технічному - спеціалісти, які мають встановити причини падіння літака.

Новини за темою: Розбіжностей у сумах компенсацій різним державам не має бути, – Грищенко про збитий літак "МАУ"

Що дізналися з чорних скриньок літака

Майже наприкінці серпня організація цивільної авіації Ірану оприлюднила розшифровані дані бортових самописців збитого українського літака.

Керівник організації цивільної авіації Ірану Торадж Декані зауважив, що не прийнято оприлюднювати технічні та експертні дані щодо авіакатастроф у незалежному звіті, однак президент Ірану наказав оприлюднити інформацію щодо українського літака з повною прозорістю.

Так, слідчо-оперативна група встановила, що чорні скриньки перестали записувати дані польоту о 06:14:56, оскільки вибухнула перша ракета, до цього авіасудно летіло у звичайних умовах.

До того ж бортописці зафіксували усі звуки в кабіні пілотів протягом 19 секунд після вибуху. Так, троє пілотів екіпажу, зокрема інструктор польотів, знали про ненормальну ситуацію і намагалися контролювати і керувати літаком до останнього моменту.

З розмови стало зрозуміло, що інструктор польотів надав необхідні вказівки, у літака виникли проблеми з електрикою, оскільки льотний екіпаж увімкнув допоміжний блок живлення. Також льотний інструктор визнав, що обидва реактивні двигуни працювали секунди після вибуху.

"Зважаючи на те, що запис звуку в кабіні зупинився через 19 секунд після вибуху і що друга ракета досягла літака щонайменше через 25 секунд після першого вибуху, не було проведено аналізу функції та впливу другої ракети на дані чорної скриньки", - пояснив Декані.

Українська сторона, коментуючи заяви щодо даних бортописців, нагадала, що зчитування чорних скриньок відбулося у Франції ще в липні.

"Зазначене розслідування підтвердило те, що ми з самого початку припускали, - що літак був абсолютно справний, як і всі його системи, всі пілоти діяли у відповідності до наявних інструкцій, і більше того, зазначений рейс отримав всі потрібні погодження на виліт від іранської як військової, так і цивільної адміністрації. Більше того, чітко підтверджено, що причиною трагедії стало потрапляння в літак двох ракет протиракетної оборони іранської сторони", – зазначив заступник міністра закордонних справ України Євген Єнін.

Окрім цього, він наголосив, що українська сторона і надалі докладатиме своїх зусиль в межах переговорного процесу, аби притягнути Іран до міжнародної правової відповідальності.

Заступник міністра також додав, що українська сторона вимагатиме компенсацій як родичам загиблих пасажирів авіакомпанії "МАУ", так і державі Україна.

Новини за темою: На переговорах з Іраном щодо збиття літака "МАУ" досягнуто трьох результатів, – Кулеба

Скільки триватиме розслідування

Наразі розслідування триває, і, за словами Єніна, точних прогнозів немає. Однак з огляду на міжнародну практику, це може розтягнутися на п'ять років.

За словами Єніна, хоча суспільство вимагає конкретики, назвати кінцеву цифру наразі неможливо, однак при залученні міжнародних судів нижня межа терміну розгляду починається з позначки п'ять років.

"Я точно не хотів би називати будь-яких часових орієнтирів, хоча чудово розумію, що суспільство чекає результат на вчора. Значною мірою все залежить від наявності політичної волі іранської сторони. Якщо ми подивимось на аналогічну практику розслідування інших авіаційних катастроф, згадаємо, наприклад, ситуацію зі збиттям над Чорним морем російського літака, на борту якого перебували громадяни Росії і Ізраїлю, процес врегулювання тривав близько 2 років. Якщо ми говоримо про можливість використання міжнародних судів, то там нижня планка починається з позначки 5 років", - сказав заступник міністра.

Новини за темою: МЗС підтвердило дати наступних перемовин із Іраном щодо катастрофи літака "МАУ"

Що з компенсацією за збитий літак

У серпні в Ірані заявили, що не будуть компенсувати авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" вартість літака, збитого в січні в Тегерані, тому що він був застрахований європейськими фірмами. Тож виплатити компенсацію мають саме європейські компанії.

При цьому голова Центральної страхової організації Ірану Голамреза Сулеймані говорив саме про літак, а не можливу компенсацію сім'ям загиблих пасажирів і членів екіпажу.

Компенсації родинам загиблих Іран має виплатити після завершення розслідування, коли будуть відомі усі обставини катастрофи.

Проте тоді ж Єнін запевнив, що Іран поверне компенсацію за збитий літак якщо не авіакомпанії, то страховим компаніям, у яких було застраховано судно, але все одно йтиметься про ті ж самі гроші.

Напередодні, 19 жовтня, Єнін повідомив, що Іран взяв на себе всю відповідальність за катастрофу українського літака. Іранська сторона готова забезпечити однаковий розмір компенсації родичам всіх жертв незалежно від їхнього громадянства.

Під час зустрічі з міністром закордонних справ Ірану Мохаммадом Джавадом Заріфом Єнін заявив про необхідність неупередженого та об'єктивного розслідування обставин авіакатастрофи та закликав іранську сторону забезпечити доступ до всіх відповідних матеріалів.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.



Loading...