День шалених знижок: Що таке "чорна п’ятниця" і чому вона стала чорною

Сьогодні всі магазини світу проводять наймасштабніші розпродажі та роблять найбільші знижки. А з недавнього часу "чорна п’ятниця" перемістилась і в інтернет-магазини. Обсяги продажів у цей день сягають мільярди доларів у різних країнах світу, так само величезну кількість покупок роблять і українці

Топ-новина
Топ-новина

У чорну п'ятницю магазини роблять великі знижки

з відкритих джерел

Розповідаємо, звідки походить "чорна п’ятниця", хто і як започаткував цю традицію, а також, які магазини влаштовують великий розпродаж для українців.

Що таке "чорна п’ятниця" і чому вона стала чорною

"Чорна п’ятниця" – це остання п’ятниця листопада, коли всі магазини світу проводять найбільші розпродажі та встановлюють найбільші знижки на свої товари. У країнах заходу з цього дня починається сезон різдвяних розпродажів. "Чорна п’ятниця" наступає там одразу після Дня подяки.

Як і назва, саме явище, яке у всьому світі називають "чорною п’ятницею", походить з Америки.

Одним із найбільших свят в США є День подяки, який відзначають в останній четвер листопада. З кінця 1950-х років одразу після Дня подяки американці започаткували "чорну п’ятницю" – старт усіх найбільших за рік передріздвяних розпродажів.

Родоначальником "чорної п’ятниці" вважають американця Френка Вулворта – він започаткував явище розпродажів і знижок ще наприкінці XIX століття.

Працюючи продавцем у магазині роздрібних товарів, хлопець не міг торгуватися з покупцями та встановлювати різну ціну на той самий товар, зважаючи на зовнішні прикмети статку клієнта. Вулворт через це сильно нервував, тому одного дня він вирішив встановити на всі товари одну ціну – 5 центів. Це призвело до того, що покупці одразу скупили всі товари. Так на світ з’явилось поняття "розпродаж".

Коли продавці магазинів виявили, що найбільше прибутку вони отримують перед Різдвом під час встановлення стабільних низьких цін на більшість товарів, з’явилась традиція робити знижки у період перед святами.

Назва "чорна п’ятниця" має декілька версій походження. Зараз цей термін означає у контексті бухгалтерської звітності позитивний баланс або прибуток (in the black – "вийти в плюс"; in the red – "зазнати збитків").

Ще одна версія назви дня найбільших знижок походить з американського міста Філадельфія, де щороку у п’ятницю після Дня подяки утворювалися величезні затори. Тому, з початку 60-х років минулого століття цю п’ятницю там почали називати чорною.

з відкритих джерел

Кожного року "чорна п’ятниця" проходить у проміжок з 23 до 30 листопада.

У США люди навіть брали відгули та отримували чотириденну мінівідпустку, аби насолодитися походами по магазинах у період різдвяних знижок.

"Чорна п’ятниця" навіть породила термін "doorbuster" – "той, що вибиває двері". У мережі супермаркетів "Walmart" люди у прямому сенсі зносили двері аби встигнути купити свій товар у день знижки.

Як щороку проходить "чорна п’ятниця"

На "чорну п’ятницю" у всьому світі заведено встановлювати шалені знижки – до 90%. Деякі торгові мережі відкривають двері своїх магазинів о 5-й ранку і ледве закінчують опівночі.

Існує сумний факт, який характеризує те, як у світі проходить "чорна п’ятниця": у 2008 році в Нью-Йорку в одному із магазинів торгової мережі "Walmart" натовп зруйнував двері супермаркету і затоптав працівника цього магазину до смерті. За таких обставин двоє людей загинули й у 2016 році. Тобто, усілякі бійки та безлади є звичайним явищем у магазинах протягом цього періоду.

Щодо Європи, "чорну п’ятницю" тут запровадили тільки у 2013 році. В Україні також почали проводити "п’ятничні знижки" тільки 6 років тому.

Ще одною традицією та аналогом "чорної п’ятниці" тільки для розпродажу електронних товарів є так званий кіберпонеділок, який слідує у наступний понеділок після "чорної п’ятниці", а також День холостяка – традиційний день розпродажів у країнах Сходу, який проходить щороку 11 листопада.

Скільки коштів витрачають покупці в "чорну п’ятницю"

На День холостяка в Китаї в одному з інтернет-магазинів всього за 2 хвилини покупці витратили близько 1,5 мільярда доларів, а за день ця сума досягла 38 мільярдів доларів.

У США щороку покупці витрачають до 60 мільярдів доларів у день найбільших розпродажів.

За підрахунками ПриватБанку, у 2018 році в "чорну п’ятницю" українці витратили через мережу терміналів банку понад 1 мільярд гривень і здійснили 3,2 мільйона покупок. Цей показник став рекордним і перевищив середньодобовий показник витрат у 10 разів!

Найбільшу частку покупок склала побутова техніка, а найпопулярнішим товаром стали смартфони та телевізори.

Загальний обсяг продажів у "чорну п’ятницю" в Україні у 2018 році досягнув позначки 2,5 мільярда гривень.

з відкритих джерел

Що чекає на українців цього року

З 2016 року "чорну п’ятницю" влаштовують і онлайн-магазини України, а цьогорічний день найбільших розпродажів в Україні стартував сьогодні, 27 листопада. 

Найбільший онлайн-магазин роздрібної торгівлі ROZETKA розпочав старт продажів опівночі. Також знижки чекають на українців у великих мережах електроніки "Цитрус", "Comfy", "Фокстрот", "Алло" тощо.

Як правило, знижки діють протягом строку від одного до семи днів.

Найбільшою популярністю під час "чорної п’ятниці" у покупців користуються одяг та електроніка.

Експерти з електронної комерції зазначають, в Україні "чорна п’ятниця" поступово набирає рис справжньої та чесної.

Іншою була ситуація в минулі роки, коли продавці часто влаштовували шалені розпродажі нечесно – за тиждень-два до "чорної п’ятниці" вони підвищували ціни на свої товари, а потім робили "знижку" на ту ж саму суму.

Така ситуація, за думкою експертів, відбувається через недостатній розвиток інтернету в нашій країні, а також відсутність повноцінної культури шопінгу.

Однак, ринок робить свою справу, і дії недоброчесних продавців одразу стають відомими усім.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...