середа, 8 серпня, 2018, 11:16 блоги Суспільство
Абсолютно неприпустимо, що електронні сигарети доступні дітям

Зареєстрували з колегами законопроект про оподаткування на електроні сигарети. 18% дітей віком 13-15 років – активні курці вейпів (електронних сигарет), які навіть законодавчо не регулюються в Україні через лобістів.

Відповім на основні питання, які стосуються цієї ініціативи.

Відповідно до норм законопроекту 8601-1 пропонується запровадити визначення «електронна сигарета» та «заправний контейнер». Електронна сигарета – виріб, який може бути використаний для споживання парів, що містять нікотин, через мундштук, або будь-який компонент цього виробу, в тому числі картридж, резервуар і пристрій без картриджа або резервуара. Електронні сигарети можуть бути одноразовими або багаторазовими шляхом поповнення контейнера і резервуару, або перезаряджатися одноразовими картриджами. Заправний контейнер – ємність, що містить рідину з нікотином, яка може бути використана, щоб перезаправити електронну сигарету. Такі визначення базуються на нормах Директиви Європейського Союзу 2014/40/ЄС, яка вже понад два роки діє в ЄС.

Законопроект 8601-1 передбачає запровадження акцизного податку на рідини, що використовуються в електронних сигаретах, які містяться, у тому числі в складі картриджів, заправних контейнерів, резервуарів на рівні 2 гривень за 1 мілілітр.

Цей законопроект не передбачає оподаткування тютюнових виробів для електронного нагрівання, зокрема айкосів чи інших тютюнових виробів для нагрівання.

Питання заборони куріння електронних сигарет у громадських місцях уже врегульовано чинним законодавством. Із 16 грудня 2012 р. заборонено куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів у приміщеннях закладів ресторанного господарства; у приміщеннях та на території навчальних закладів, спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд та закладів фізичної культури і спорту, закладів охорони здоров’я, у приміщеннях об’єктів культурного призначення та органів державної влади і місцевого самоврядування, інших державних установ; на стаціонарно обладнаних зупинках транспортних засобів. Відводити місця для куріння в цих місцях заборонено. Крім того, штрафи за порушення заборони куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів у приміщеннях закладів ресторанного господарства складають від 1000 грн до 10 000 грн, а для фізичних осіб-курців – від 51 до 175 грн.

Тому у випадку, якщо когось обкурюють у громадському місці, потрібно відстоювати своє право на чисте повітря, зробивши зауваження порушнику або ж написавши скаргу до Держпродспоживслужби, якщо вас обкурюють у закладі ресторанного господарства.

Головною метою законопроекту 8601-1 є забезпечення високого рівня захисту здоров’я людини, особливо молоді від шкідливого впливу електронних сигарет, а також для виконання зобов’язань України відповідно до РКБТ ВООЗ. Завданням цього законопроекту є наближення законодавчих і нормативних актів України до вимог Європейського Союзу стосовно регулювання певних продуктів, які пов’язані з тютюновими виробами, а саме електронних сигарет і їх заправних контейнерів. А також запровадження акцизного податку на рідини, що використовуються в електронних сигаретах.

Окрім того, законопроект 8601 вносить зміни в непрофільний закон про обіг і регулювання тютюнових виробів, натомість законопроект 8601-1 вносить зміни в профільний Закон України №2899 «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення». Питання регулювання електронних сигарет напряму стосується питань охорони здоров’я, саме тому потрібно вносити зміни у Закон України щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення.

Законопроект 8601-1 відрізняється від законопроекту 8601 тим, що запроваджується вищий акцизний податок на рідини, що використовуються в електронних сигаретах, які містяться, у тому числі в складі картриджів, заправних контейнерів, резервуарів, а саме на рівні 2 гривень за 1 мілілітр. Натомість законопроект 8601 пропонує запровадити ставку акцизного податку та рівні 1 гривня 10 копійок

Вища акцизна ставка, яка передбачена законопроектом 8601-1, сприятиме зменшенню цінової доступності електронних сигарет і рідин. Адже дані Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну показують, що 18,4% дітей віком від 13 до 15 років є теперішніми споживачами електронних сигарет. Це абсолютно неприпустимо, що електронні сигарети і рідини є доступними дітям. Тому заборона їх продажу неповнолітнім і підвищення цін на електронні сигарети і рідини сприятиме тому, що діти не починатимуть курити електронні сигарети, адже вони є надзвичайно небезпечними для здоров’я дітей.

Законопроект 8601-1 передбачає запровадження заборони продажу електронних сигарет неповнолітнім, контроль за вмістом, а саме (рідини, які містять нікотин, мають постачатися на ринок тільки в спеціальних заправних контейнерах, які не перевищують обсяг 10 мл, в одноразових електронних сигаретах або в окремих картриджах для використання, які мають обсяг не більше 2 мл; рідини, які містять нікотин, не містять нікотин в концентрації більше 20 мг на 1 мл; електронні сигарети доставляють дози нікотину на послідовних рівнях при умовах експлуатації визначених в листівці до них; електронні сигарети і заправні контейнери захищені від дітей і від злому, захищені від поломки і витоку і мають механізм, який забезпечує заправку без витоку), маркуванням електронних сигарет, зокрема появу медичного попередження на упаковці, обмеження щодо реклами цих пристроїв.

Схожі норми містяться в законопроекті №2820, який зареєстровано у 2015 р., проте досі не розглянуто у першому читанні через спротив тютюнових лобістів у Парламенті.

Потрібно якнайшвидше заборонити продаж електронних сигарет неповнолітнім та врегулювати їх продаж, адже той факт, що кожен п’ятий підліток курить електронні сигарети свідчить про величезну проблему, адже діти стають жертвами фінансових інтересів тютюнових корпорацій та компаній, які безконтрольно постачають в Україну електронні сигарети і рідини, які шкодять здоров’ю дітей.