четвер, 26 липня, 2018, 16:08 Економіка
Експерт: Торік для ремонту доріг провели тендери на суму 64 мільярди гривень
ZIK

Галузь ремонту доріг не є бідною. Тільки минулого року, окрім тендерів на 64 мільярди гривень, вона отримала 800 мільйонів доларів від Світового банку. Однак ми і досі не маємо рівних автошляхів. Деякі експерти переконані, що причина такого стану криється у фірмах-підрядниках.

Про це в ефірі інформаційно-аналітичного проекту «Перші про головне. Коментарі» говорила директор Національного Секретаріату «CoST» в Україні Наталія Форсюк.

«Щодо ремонту доріг, то минулого року було розіграно тендерів на 64 мільярди гривень. Крім того, ми отримуємо кредитний транш від Світового банку – майже 800 мільйонів доларів. Тобто гроші є, але нам потрібні підрядники, які якісно б виконали роботу», – наголошує експерт.

Директор Національного Секретаріату «CoST» в Україні запевняє, що питання підрядників є дуже болісним.

«Колись фінансування було дуже обмеженим, а тому галузь просто вмерла. Ті компанії, які свого часу працювали на ринку – зійшли нанівець. У 2012 році відбулося невеличке пожвавлення, завдяки підготовці до «Євро-2012». Згодом все припинилося. Фінансування отримували ті компанії, які були у хороших стосунках з владою», – розказує Наталія Форсюк.

Також вона розповідає про українські служби ремонту автомобільних доріг.

«Зараз у нас, умовно кажучи, є десять підрядників, які виконують 70 відсотків робіт відносно фінансування, а решта – біля сотні підрядників реалізують 30 відсотків. Така статистика стосується служб автомобільних доріг, тобто 170 тисяч кілометрів», – зазначає експерт.

Наталія Форсюк наголошує на тому, що Україні потрібні іноземні компанії, які займаються ремонтом доріг.

«Сьогодні ми бачимо, що є п’ять українських фірм-підрядників, ще дві іноземні –  турецька «Onur» і польська «Drog-Bud Sp. z o.o.». Насправді нам потрібні іноземні компанії, бо національному ринку розвинутися з маленького і середнього бізнесу у потужний, який може ремонтувати національні траси – дуже важко. Техніка дорога, оборотних коштів треба багато. До того ж, фінансування належним чином не забезпечується. Навіть на мобілізацію техніки, щоб розпочати ремонт, компанія має завести техніку на місце. Тут їй теж треба дати гроші», – пояснює експерт.

Крім того, директор Національного Секретаріату «CoST» розтлумачила, чому вітчизняні компанії воліють не співпрацювати з українською владою.

«Компаніям важко, бо співпрацюючи з державою, щомісяця треба надсилати протоколи, проходити перевірки, відзначати дорожній контроль якості. Фірми мусять звітувати, що у них все добре, адже без цього вони не отримають грошей. З одного боку – це контроль, з іншого – корупційний ризик. Дуже мало компаній хочуть розвиватися на ринку, тому нам необхідно залучати іноземні фірми», – робить висновок експерт.

Український ринок цікавий іноземцям, адже тут у поганому стані 90 відсотків доріг, підкреслює  директор Національного Секретаріату «CoST».

«Є ризики, які ми постійно відзначаємо. Один з них стосується конфлікту інтересів при здійснені контролю якості. До слова, 88 відсотків робіт – це середній ремонт, який не контролюється державою, а замовником «Укравтодором». Зараз ми з міністром інфраструктури розробляємо норми, які запровадять незалежний нагляд і на поточному середньому ремонті», – зауважує Наталія Форсюк.

До того ж, експерт звернула увагу на нещодавній скандал довкола «Укравтодору» та тимчасово окупованих територій.

««Укравтодор» щороку погоджує для всіх служб автомобільних доріг перелік ділянок, які треба ремонтувати. Сказати, що з боку органу нема порушень – теж не можна. Адже служба, яка виносила питання на тендер, мала стерти зі списку окуповані території.  Тобто була ознака неефективного управління, людської неуважності тощо», – пояснює експерт.

Нагадаємо, Державна служба автомобільних доріг «Укравтодор» оперативно відреагувала на закиди і запевнила, що жодних намірів фінансувати ремонт доріг на окупованих територіях Донбасу не мала, мовляв, усі звинувачення в її бік – це чутки.