четвер, 26 квітня, 2018, 16:30 блоги Економіка
Сірий кардинал Укравтодору
Олександр Харченко

Однією із візитівок «уряду» Володимира Гройсмана є ремонт і будівництво автомобільних доріг по всій території України. В 2018 році анонсована сума в розмірі 47 мільярдів гривень з державного бюджету на автошляхи в Україні, плюс кредити від міжнародного банку на будівництво доріг, а це не менша сума, ніж виділяється з бюджету. Постає логічне питання, хто контролює розподіл таких великих по українським міркам бюджетів? А тут найбільш цікаво, тому що постійного керівництва в Укравтодору немає уже декілька років.

Очолює Державне агентство автомобільних доріг України виконуючий обов’язки голови поляк Славомір Новак. Обіймав посаду міністра транспорту та водного господарства Польщі, був звільнений з посади в зв’язку з корупційним скандалом: ЗМІ зафіксували, що він користувався незадекларованим годинником за 5500 тисяч доларів. Проте пан Новак є чисто декларативною фігурою, для відводу очей громадськості.

Одним із «сірих» кардиналів Укравтодору є виконуючий обов’язки заступника голови Олександр Харченко, обіймав аналогічну посаду в Укравтодорі за режиму Януковича. Такий «цінний кадр» не пройшов повз увагу прем’єр-міністра Володимира Гройсмана, і його указом в обхід конкурсу був повернутий на посаду, яку раніше обіймав, у квітні 2017 року.

Дорожник зі стажем

Олександр Харченко в дорожній галузі більше 20 років, понад 9 років очолював Чернігівський облавтодор, після звільнення була порушена кримінальна справа, яка потім була закрита. В липні 2013 року указом президента України Віктора Януковича був призначений заступником голови Державного агенства автомобільних доріг України, а в квітня 2014 року був звільнений із займаної посади. Такий «цінний кадр» не міг пройти повз увагу прем’єр-міністра Володимира Гройсмана, і його указом в обхід конкурсу був повернутий на раніше займану посаду в квітні 2017 року.

До призначення в 2017 році Харченко працював заступником директора з розвитку в ТОВ «Віакон Україна». Компанія «Віакон Україна» займається проектуванням, виробництві та реалізації гофрованих сталевих конструкцій. Коли в 2017 року Харченко був призначений на посаду в Укравтодор, компанія «Віакон Україна» почала з травня вигравати тендери в Укравтодорі на розробку проектної документації капітального ремонту автомобільних доріг. За 8 місяців 2017 року ТОВ «Віакон Україна» виграла тендерів в Укравтодорі на суму в понад 12 мільйонів гривень. Цікаво, що проектування ремонту дає можливість прописати технічну документацію під потрібного генерального підрядника, також можна спроектувати план ремонту так, щоб при ремонті використовувались матеріали, які тобі потрібно, наприклад дорожні труби, що компанія «Віакон Україна» реалізовує на ринку.

Технічна рада

За рік такого управління середня ціна на поточний ремонт доріг виросла з 6,5 млн грн за 2017 рік до 13-14 мільйонів гривень за 2018 рік. Таке збільшення вартості ремонту в Укравтодорі ніяк не коментують. Одним із елементів здорожчання вартості ремонту є зміна кошторисної вартості через технічну раду Укравтодору. Очолює її Славомір Новак, але через свою часту відсутність, головує на цій раді його заступник – Олександр Харченко. Проекти ремонту доріг повертають на обговорення на технічну раду, а після цього там в проектній документації з’являються додаткові матеріали, (наприклад, збільшення кількості дорожніх труб), внаслідок чого вартість ремонт збільшується. Наприклад, на засіданні технічної ради за 13 квітня 2018 року розглядалось чотири питання, і всі вони стосувались зміни проектної документації. Головував на засіданні заступник голови Укравтодору Олександр Харченко.

Про існування технічної ради та її функції мало хто знає, тому увага громадськості до неї менш прискіплива. До прикладу, 13 квітня ремонт дороги державного значення Т-04-01 Дніпро – Васильківка – Покровське – Гуляйполе – Пологи – Мелітополь здорожчав не відомо на скільки. Так фактично в Укравтодорі обходять систему державних закупівель прозоро. Таких випадків – безліч, а суми, на які відбувається збільшення вартості ремонту доріг, – залишаються загадкою, про них нічого не відомо.

З кожним роком на капітальний ремонт автомагістралей виділяють все більше коштів, і це не може не радувати, але залишається актуальним питання: хто їх розподіляє і контролює їх ефективне використання? Тому поряд з гучними заявами про «капітальний ремонт країни» стоїть логічне питання, на яке ніхто не дає відповіді – чому в Державному агентстві автомобільних доріг України уже другий рік немає постійного керівництва? Старі кадри продовжують втілювати добре знайомі схеми, але з більшими апетитами