Занадто довго громадськість Львова терпить дії міського керівництва

Занадто довго громадськість Львова терпить дії міського керівництва
Щодо проектування та будівництва нових об’єктів в історичній частині міста, яка від 1998 року перебуває під охороною ЮНЕСКО. До такого висновку дійшла лауреат Державної премії в галузі архітектури Лідія Горницька, котра керує майстернею АРМ-3 ДІ «Укрзахідпроектреставрація».

Прочитавши на ЗІКу 18 червня повідомлення про подальший перебіг справ щодо будівництва готелю на розі вулиць Вірменської–Краківської, Лідія Горницька, у якої сорок років стажу роботи у реставрації, вирішила відкрито звернутися через пресу до головного архітектора м. Львова п. Юрія Криворучка. Горницька хоче з’ясувати, наскільки він обізнаний із «Законом про охорону культурної спадщини України», методикою реставрації, розділами ДБН та Міжнародних хартій, що стосуються конкретно питань проектування в історичній зоні такого рангу, як центральна частина м. Львова.

Цікаво, що в публічну дискусію вступає не тільки обурена львівська громада (люди різних професій), а відомий фахівець-реставратор, головний архітектор проектів реставрації багатьох визначних пам’яток архітектури України (зокрема, керівник авторського колективу реставрації пам’ятки архітектури XIV–XVIII ст. «Палацу Бандінеллі у м. Львові», за що й отримала Державну премію у галузі архітектури 2007 року), Лауреат конкурсу «Дім 2005» та «Дім 2006» у Любліні, Польща; нагороджена «Кришталевою цеглиною» за найкращу будівельну інвестицію Єврорегіон Бугу – за реставрацію пам’ятки архітектури XIV–XVIII ст. «Палацу Бандінеллі на площі Ринок, 2 у Львові» та за реконструкцію, реставрацію та пристосування для потреб Львівської філії «Укрексімбанку», пам’ятки архітектури XIX ст. на площі Міцкевича, 4 у м. Львові, нагороджена багатьма почесними грамотами Держбуду та Мінрегіонбуду України; член Українського національного комітету ICOMOS!

Аби одразу розставити всі крапки над «і», Лідія Горницька просить пам’ятати, що проектна фірма, яка виступила адаптером проекту будівництва готелю на розі вулиць Вірменської–Краківської в Україні, не володіє питаннями проектування в історичній забудові. Тому однозначно радить: не треба мучити громадян міста зібраннями, що носять нелегітимний характер. Йдеться про конкурс на проектування готелю на розі вул. Вірменської–Краківська, що його влаштував з ініціативи головного архітектора міста Юрія Криворучка департамент містобудування ЛМР.

Виникає запитання «Як журі могло брати до розгляду ескізний проект будівлі, коли там не було розділів, які у фахових колах архітекторів-реставраторів та згідно існуючих ДБН називаються: «Попередні роботи» та «Комплексні наукові дослідження», – запитує у головного архітектора Львова Лідія Горницька, нагадуючи йому, що без цих розділів будь-яке проектування в історичній частині міста, розглядати не можна.

«Приклади із світової практики, що їх наводить головний архітектор міста, підібрані невдало і не можуть слугувати аналогами для даного проекту. До речі, до відома п. Юрія Криворучка, в історичних містах Польщі існує посада, що називається «Головний консерватор», яка безпосередньо підпорядковується Міністерству культури Польщі і головний архітектор міста не вирішує питань, що стосуються історичної забудови», – наголошує Лідія Горницька і радить прочитати інтерв’ю Кшиштофа Павловского, віце-президента польського комітету ІКОМОС, надруковане у газеті «Суботня Пошта» 3 березня 2009 року.

У своєму інтерв’ю вельми шанований серед фахівців з реставрації пам’яток архітектури в цілому світі професор Кшиштоф Павловський, спираючись на світову практику, подає приклади вирішення питань будівництва нових об’єктів в історичній частині міст та дає конкретні відповіді на запитання, на які вже довгий час не можуть і не хочуть відповісти фахівці у Львові, що взяли на себе відвагу вирішувати ці питання.

Ось що думає Кшиштоф Павловський.

«Кор.: Ви ознайомилися з проектом забудови рогу вулиць Краківської та Вірменської у Львові. Як його оцінюєте?

Криштоф Павловський.: На мою думку, цей проект надто екстревагантний, така будівля тут зайва і нічим не вмотивована. У Львові найважливіше зберегти хоча би ритм вулиць, певний історичний простір. Такий проект можна будувати на зовсім відкритій площині, але не в центрі старого міста. Треба поважати своє минуле. Ймовірно, ліпше залишити площу незабудованою, якою вона була багато років.

Кор.: Якщо Львів подасть цей проект до Комітету ЮНЕСКО, на Вашу думку, якою буде його позиція?

Криштоф Павловські: Мені здається, що вона може бути лише негативною. Можливо, буде різна мотивація. Загалом же ж висилати до ЮНЕСКО завжди добре два проекти на вибір. Навіть якщо скажуть, що обидва не є добрі, можуть вказати на певні вдалі елементи».

Керуючись чинним законодавством, правовим та нормативним, що діє на даний час в Україні, на даній ділянці втраченої надземної частини забудови, наріжника північного кварталу Ринкової площі, необхідно прийняти рішення про відтворення забудови, які мають базуватися на основі натурних досліджень, археологічних досліджень, картографічних та іконографічних матеріалів та підібраних аналогів.

«Проте певні кола фахівців архітекторів на чолі з головним архітектором міста не хочуть визнавати закони України. Раджу вам, панове звернутися до Верховної Ради України про скасування «Закону про охорону культурної спадщини України» і тоді вам спокійно заживеться у місті Львові. Але на даний час цей закон діє і ви зобов’язані з ним рахуватися. І коли вам у приклад приводять будівлю «Укрексімбанку» на площі Міцкевича, 4, то Ви всілякими методами стараєтеся облити цей проект болотом. Мене, як керівника авторського колективу проекту реставрації та відтворення будівлі за адресою площа Міцкевича, 4 для потреб Львівської філії «Укрексімбанку непокоїть, що головний архітектор міста вже не вперше коментує нашу роботу, як «дешеву копію». Думаю, що п. Криворучкові, надійшов час (хоча б для себе як чиновника, котрого призначили керувати питаннями архітектури в місті з історичною забудовою) докладно ознайомитися з даним проектом, а тоді вже вдаватися до коментарів. На противагу вашим баченням, пропоную коментарі поважних осіб стосовно будівлі, яка вам постійно муляє очі», – каже Лідія Горницька.

Цікаво, що Лідія Горницька парирує випади Юрія Криворучка, висловами його безпосереднього керівника! Реставраторка просто наводить цитати із газети «Поступ» від 8–14 червня 2006 року: «На урочистому відкритті банку у червні 2006 року діючий мер Львова Андрій Садовий зазначив: «Коли ви завітаєте сьогодні на площу Міцкевича, то відразу зрозумієте, що оновлена будівля «Укрексімбанку» задає тон для всієї площі. Ми бачимо, як потрібно працювати. Така реконструкція у Львові – це стандарт дуже високої якості».

І далі: Петро Олійник – голова Львівської ОДА подякував усім будівельникам, проектантам, а також представникам «Укрексімбанку» за проведену роботу. На його думку, «…це поки єдиний об’єкт у Львові стосовно якого ЮНЕСКО скаже «О, кей»! …Ви зробили те, що здавалося, зробити було неможливо».

Віктор Капустін, голова правління ВАТ «Укрексімбанк»: «…сама споруда є окрасою міста. Ми пишаємося виконаною роботою, бо Львів – це особливе місто. І те, що відкриття нового офісу відбулося у рік святкування 750-річчя Львова, є певним сигналом до того, що банк розпочинає свою діяльність з перспективою подальшого розвитку на користь міста».

Олександр Іванов, керівник Львівської філії «Укрексімбанку»: «Коли 2000 року ми довідались про історію цієї будівлі та про невизначеність щодо її майбутнього, то вирішили, що повинні взятися за її відтворення і повернути місту відроджену пам’ятку архітектури. До того таке розташування офісу є справді зручним для наших клієнтів та партнерів. Площа Міцкевича є пам’яткою містобудування, що разом з іншими центральними вуличками Львова входить до списку спадщини ЮНЕСКО. Відновлена будівля – це своєрідний подарунок до святкування 750-річчя міста Лева від «Укрексімбанку».

Цікаво також, що 2007 року Олександрові Іванову присвоєно титул «Галицького лицаря» у номінації «За громадянську позицію». І того ж таки року авторський колектив інституту «Укрзахідпроектреставрація» отримав першу премію у м. Любліні (Польща) та був нагороджений «Кришталевою цеглиною» за реконструкцію, реставрацію та пристосування для потреб Львівської філії «Укрексімбанку», пам’ятки архітектури XIX ст. на площі Міцкевича, 4 у м. Львові, який надзвичайно високо оцінили наші польські колеги!

«Якщо пан головний архітектор міста Львова хоче поспілкуватися на тему: «Що в нашому місті не так?», «то, думаю, що варто повернутися до будівлі «Укрсоцбанку» на площі Міцкевича,9. Поспілкуватися на тему, що постане на місці будинку за адресою Міцкевича, 10. Що сталося з пам’ятками архітектури на Валовій, 15, проспекті Свободи, 45… Де в цей час була його громадянська та фахова позиція? Де громадянська позиція і позиція головного архітектора міста щодо розібраних пам’яток на Соборній 14–15, забудови наріжника вулиць Івана Франка та Романа Шухевича? Позиція стосовно будівництва підземних гаражів в історичній частині міста? Прогноз, до чого це призведе?» – запитує у влади Лідія Горницька.

Із авторитетною реставраторкою важко не погодитися у тому, що місто, в якому живеш, треба любити. Але любити не споживацькою любов’ю, а пам’ятати, що наші внуки, правнуки і всі наступні покоління також мають побачити ту культуру, яку ми повинні для них оберігати й зберегти. «Цивілізація на острові Пасхи зникла через своє споживацьке відношення до культури. Пам’ятаймо про це!» – закликає Лідія Горницька.

Роздрукувати

Коментарі

Додати коментар

    • Правду в очі16:01 08.07.09
    • . Запитання до влади піднімають мешканці площі Старий Ринок і прилеглих вулиць: Льва, Чорноморської тощо. На куті вул. Б. Хмельницького - пл. Старий Ринок банк встановив шламбаум на в"їзді на площу, саму площу загородив стовпчиками з товстелезними ланцюгами і в старовинній історичній частині міста влаштували автомобільну парковку. Гості Львова, немічні львів"яни, дідусі і бабусі, за яких так дбає Садовий Андрій Іванович, по дорозі в магазин повинні не один раз за день перелазити через оці загородження, згадуючи незлим, тихим словом і маму шановного мера. А банкіри на запитання хто дозволив - відповідають: все погоджено із Синюткою. Чому мовчать депутати міської ради, коли влада міста в гонитві за грошима, влаштувала в самому серці Львова смітник на руїнах будинку першодрукаря Федорова, обнесений будівельним парканом, на розі Краківська-Вірменська, де вони забажали побачити 5-ти зірковий готель. А збоку нагадуванням про минуле стоїть зламана карусель. Таке враження, що владу закидують щодня у кабінети по повітрю, чи вони зацікавлено не хочуть бачити цього бардаку. А де преславуті волонтери-інкогніто Березюка, чи це не є пріоритетом у їхній таємній діяльності. Ганьба!!!!
    • 2 Крос22:07 26.06.09
    • Так, Кросе, ваша правда: ці бариги вже домовляються. Уже йде до того, що Криворучко підписує Романа Могитича разом калапацькати проект Германна на розі вул. Краківської-Вірменської
    • Крос21:08 25.06.09
    • :)Це нагадало мені студента.якому професор ставить двійку, а він рве сорочку на грудях та волає - " А я вчив!"
      Ви хочете,щоб я повірив у те,що протести були? Я вірю!!! А я хочу,щоб ви повірили,що "протести зараз",то - про людське око. Ці "бариги" все одно домовляться між собою на "мєждусобойчику".І підтвердженням моїх слів є те паскудство,яке стоїть на Валовій.Міцкевича,та будується в районі ЦУМу.
      Львів і Галичина потребує РЕАЛЬНИХ КАРДИНАЛЬНИХ змін місцевих еліт.які будуть думати не про "велику Україну", а про свою домівку. І не будуть розглядати "крісло у львівській владі",як трамплін "на Київ", а як СЛУЖІННЯ своїм землякам. От і вся моя філософія.
    • Т.Дяків21:04 25.06.09
    • Попередній допис належить мені, (зроблений з компютера колеги на імя Володимир).
    • Володимир21:01 25.06.09
    • До "Realist" - Мушу Вас розчарувати - Дяків і його сусіди підписали з ЛКП-503 19.03.2008 р. договір, згідно якого з усього переліку запропонованих послуг вибрали ті, які їм потрібні. А тому платять не по 160 грн. за місяць, а 25-26 грн. і не мають жодної заборгованості. Як депутат ЛМР я зробив і продовжую робити все, щоб організоване злочинне угрупування на чолі з Садовим і Синюткою визнало ЗАКОННЕ право мешканців так само укласти договри з ЖЕКами, як це зробив я зі своїми сусідами. На цю тему 20.05. 09 р. була прийнята Постанова Кабміну № 529. Завтра про ці проблеми я буду інформувати Міжвідомчу робочу групу при СБУ. Але якщо мешканці самі не виявлять достатньої волі до дотримання міською владою та Садовим ЗАКОНУ, ніяка СБУ і Прокуратура області не допоможуть.
      Так, був період, коли я не платив послуги ЖЕКу і в суді довів, що ЖЕК виконував лише частину цих послуг, за яку згідно рішення суду я заплатив ПОВНІСТЮ. Бажаю і Вам навчитися захищати свої права. Може тоді нам разом легше буде "вмонтувати" в рамки законодавства це організоване злочинне угрупування під виглядом ЛМР, виконкому І мера Львова.
    • 2 Крос15:50 25.06.09
    • Можливо, через брак інформації Ви не знаєте, що проти Укрсоцбанку, Валової 15, та інших згаданих Вами і що більше - незгаданих об"єктів, протести громадськості були. Повірте мені як людині, яка була пришчена до їх оприлюднення. На жаль, тільки одна справа ( "реконструкція" пл.Ринок-Катедральної до 750-ліття Львова) отримала за два(!) роки висновок суду, яким дії влади і персонально А.Садового визнані незаконними. Ваша правда в тому, що оборонцям не вдалося завадити беззаконню. Але вони звернули на нього увагу, вони висловили своє ставлення до цього. І роблять це й далі. Тобто вони зовсім не "новоявлені борці", - це послідовні у відстоюванні своїх ідеалів люди, чимало із них - фахівці архітектури й реставрації, а ще більше - представників найрізноманітніших професій, об"єднує їх у даному випадку те, що вони свідомі львів"яни
    • Realist12:55 25.06.09
    • Дуже см1шно читати про законника Дяк1ва який не платить за комунальн1 послуги вже багато рок1в тобто краде а як прийде у виконавчу владу то спише /а для журнал1ст1в грош1 не пахнуть вже давно -проститутк1 перш1
    • Читач11:24 25.06.09
    • Шановні, риба гниє, як ми вже знаємо, з голови.Власне, що якби це роьив хтось інший до його давно би зацькували але це ж робит "всерозумний і сонцесяйний" Садовий разом зі своєю челяддю. І до якого часу він буде "каламутити воду"?
    • око00:01 25.06.09
    • Цікаво, Ю.Криворучко має практичний досвід у проектуванні, чи тіко він теоретик? (Говорити він вміє файно, але то - не то саме що і робити)
    • Крос23:49 24.06.09
    • Та ні,пане,невідомець.я не "насаджую свого мнєнія" нікому.я лише його висловлюю. Ви мене з кимось явно переплутали.
      Не переймайтеся ви моїми вадами.як то - "браком логіки,та зневірою в ідеалах":)))).бо я цілком можу скористатися фразою Авіцени - "Лікарю,зцілися сам". Удачі вам в боротьбі з "ненавистним злодійчуком Садовим":)))
    • До Кроса23:32 24.06.09
    • Та Ви собі майте "свое мнение", але не насаджуйте його іншим. І ще - Ви як розмахували прапорами на майдані, то як ви думали про тих, хто підозрював вас у браці ідеалів, а вважав заробітчанином? Таки з логікою у вас щось негаразд. P.S.Боротьба на майдані не скінчилася, а тільки почалася. Шкода, що Ви того не бачите.
    • Крос23:13 24.06.09
    • Так,так,пане "невідомець",у всьму винні "кроси зі своєю депресивною шкарлупкою":))))) Вони винні в тому,що,як дурні,працюють та платять податки, вони винні в тому,що розмахували прапорами та верещали на майданах.вони винні в тому,що чесно живуть і не тікають зі своєї країни,вони взагалі винні,що народилися і ще щось там пашталякають:))) "Не смєть свойо суждєніє іметь!":))) Десь я вже все це чув... Ну.просто дежа- вю...Одне суцільне дежа-вю....
    • Крос23:07 24.06.09
    • :))Це нагадало мені Паніковського - "А ти кто такой?" Звідки відомо "про заангажованість"? - З логіки подій! Ніякі "борці" не допомогли при забудові будинку на розі Валової та Сербської,як і у випадку з банком (що характерно - забудовник oдин і той же),нiякі "борці" не можуть ніц зарадити з будівництвом біля склозаводу - теж історичний центр,а виросте багатоповерхівка (і знову той самий забудовник,що і в попередніх випадках),ніякі "борці" не здолали пам'ятника королю Данилові,де мужик більший за коня:))). а тумби порожні,бо гроші на левів розікрали. Нікого це чомусь особливо не тревожило.а ось до Садового зараз чомусь маса запитань. А він же такий самий злодій.як і його попередники! Нічим не гірший! Більше того.він такий самий злодюжка ,як і ті,що зараз на нього "наїжджають". Так чого ж списи ламати з цього приводу?
    • До Кроса22:55 24.06.09
    • От якби такі зневірені і розчаровані, що "у всьому розбираються", вилізли б із своєї депресивної шкарлупки і не вважали, що вони наймудріші, (бо сидіти осторонь і дивитися як коїться неподобство - не мудрість, а комерційна угода з власною совістю), долучилися б до громади, то ніколи різні "пацани" не мали б права голосу. Звичайно, байдужі і угодовці теж мають право на життя, але не мають права зневажати і оббріхувати тих, хто старається щось змінити. Хоча і для цього треба мати якісь моральні засади...
    • raw_stick22:44 24.06.09
    • Кросе, а на чому заснована Ваше твердження про заанґажованість "борців"? Маєте якісь докази?
    • Крос20:22 24.06.09
    • До "невідомця"...
      Не долучаюся до "обуреної громадськості" тому,що не бачу "обуреної громадськості".Бо громадськості до одного місця всі ці "разборкі".Вона,громадськість,вже ЧУДОВО у ВСЬОМУ давно розібралася,бо набагато мудріша за новоявлених "борців" і розуміє,що вся ця "борня і пря" закінчиться як тільки "правильні пацани" розрулять ситуацію і всі отримають свій куш:))))
    • СБУ осліпло?20:09 24.06.09
    • КРИВОРУЧКО ГОЛОВНИЙ АРХІТЕКТОР - ЗАВКАФЕДРИ МІСТОБУДУВАННЯ ПОЛІТЕЇХНІКИ НА ПОВНУ СТАВКУ ЯК ОБРАНИЙ ЗА КОНКУРСОМ У МИНУЛОМУ РОЦІ - А ГОЛОВНИЙ АРХІТЕКТОР ЗА СУМІСНИЦТВОМ
      і це не цікавить правоохоронців?
    • До Кроса20:08 24.06.09
    • Дивний Ти, Кросе! Судячи з останнього допису, Укрсоцбанк Тобі теж не подобається, а Ти замість долучитися до громади проти ще одного архіопудала, лаєш на неї. Брак логіки!
    • Крос19:38 24.06.09
    • Весь цей спір,як на мене. не вартий виїденого яйця. І всі ці розмови про "архітектурну спадщину Львова" чи " "критерії ЮНЕСКО". Ніяка "спадщина" і "ЮНЕСКО" не завадили збудувати на площі Міцкевича Укрсоцбанк.Бо сисмфіропольці "солідно" проплатили "де було тре":))) І "голосу громадськості" та архітекторів-шмекторів і чути не було. Зараз,напевно, у Криворучка є зацікавленість в одному забудовникові, а у "групи таваріщєй" є зовсім інший кандидат. От і вся історія. А нам тут вже кілька тижнів розповідають про те як "захищають наш Львів":)))
    • Т.Дяків12:33 24.06.09
    • Ще раз до "Крос" - Все-таки повинен Вам заперечити : коли ми говоримо про владу, посадових осіб, їх дії, мова не може йти про симпатії чи антипатії, (які, Ви маєте рацію, часто проплачуються), а лише про правові та професійні категорії їх діяльності, про факти, про мотиви прийнятих ними рішень та наслідки, про те, чи захищають ці посадові особи наші права та інтереси, чи зневажають їх у різних сферах суспільного життя.
    • batiar11:09 24.06.09
    • Очевидно Львів ще не дозрів до будівництва "чогось" на розі Краківської та Вірменською. Насамперед треба визначитись з цільовим призначенням цієї ділянки Про готель на 100 і більше місць у пішоходній іторичній зоні не може й бути мови!!!
      Тут може бути лише такий об’єкт, що потребує якнайменше транспорту, вантажів, інженерних комунікацій. Можливо той же Муніципальний музей чи Музей міста.
      Щодо архітектури, то необхідно, після ретельних археологічних досліджень, максимально відтворити зовнішні фасади будинків, якими вони були хоча б у ХІХ ст., у підвалах максимально експонувати архелолгію, а внутрішні приміщення можна вирішити вже на сучасному рівні, як у тому ж банку "Львів", хоча й тут треба максимально врахувавти історичні традиції.
      Але поки що нехай вже буде сквер з дитячим майданчиком і чекає на наступні покоління головних архітекторів, які люлять та розуміють Львів, а не ставляться до міста, як до корита...
    • Обсерватор01:00 24.06.09
    • Шановна Лідіє Горницька! Схиляю голову перед Вашою мужністю, принциповістю і громадянською позицією! Так тримати! Вдалих Вам проектів і нових сил в боротьбі з заклятими опонентами!
    • Крос23:38 23.06.09
    • Та я.власне,не збираюся ні в чому переконувати пана Дяківа.. Симпатії у кожного різні,навіть незалежно від того хто в кого отримує зарплатню:)))
    • Т.Дяків20:37 23.06.09
    • До "Крос" - "Я б повірив..." - Дуже часто опоненти не пересвідчуються у достовірності викладеної інформації, а роблять наголос на власниках чи спонсорах ЗМІ. А даремно! Якщо факти підтверджуються, то яка різниця, хто заплатив журналісту і скільки?
    • лемко-ТЕЖ ГАЛИЦЬКИЙ ЛИЦАР20:32 23.06.09
    • Пані Горницька Ви працьовита пчілка але не яскрава а така собі сіренька
      В кожного своя ніша і не потрібно так ненавидіти все яскраве непересічне
      Сам факт що ВИ вважаєте що звання ГАЛИЦЬКИЙ ЛИЦАР здатне викликати пієтет (А І С надіюсь не дуже образиться) характеризує Вас достатньо
      Я з повагою відношуся до Вашої роботи хоча вона і не в мойому смаці
  • Сторінка:12

Новини Кіно

Завантаження...

Робота

Завантаження ...

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер: