п'ятниця, 24 листопада, 2017, 17:44 Людина
Найменший шпигун: вчені перетворили бактерію у записуючий пристрій
Фото: naked-science.ru

Американські вчені використали деякі функції ДНК системи, щоб перетворити бактерії у датчик, який здатний записувати дані про навколишнє середовище.

Про це повідомляє naked-science.

Використання системи генної модифікації CRISPR/Cas може допомогти «доповнити» бактеріальні клітини механізмом запису стану навколишнього середовища. Це дозволяє робити з них живі датчики, що стежать за станом екосистем і людини.

Про свою нову роботу Харріс Ван (Harris Wang) і його колеги з Колумбійського університету в Нью-Йорку розповіли у статті, опублікованій журналом Science.

«CRISPR/Cas – це природний, біологічний пристрій пам’яті. З точки зору інженерії, він чудово влаштований, оскільки вже пройшов через еволюцію, яка відшліфувала його здатності зберігати інформацію», – пояснює Харріс Ван.

Система CRISPR/Cas була відкрита лише на рубежі XXI століття і служить бактеріям аналогом нашого набутого імунітету. В бібліотеці CRISPR-ділянок ДНК накопичується інформація про віруси, з якими клітці доводилося стикатися, а Cas-білки працюють з нею, швидко розпізнаючи нову інфекцію. Використання елементів цієї системи відкрило зовсім нові перспективи для генетичної модифікації організмів і забезпечило їй в останні роки особливо швидкий розвиток.

Вчені модифікували бактерії так, щоб ті реагували на зміни якого-небудь фактора середовища. Наприклад, вмісту в ній фруктози або міді – синтезуючи короткі фрагменти ДНК-плазміди. Також система CRISPR/Cas була модифікована так, що поява великої кількості таких плазмід фіксувалося в бібліотеці CRISPR. Якщо, наприклад, міді було недостатньо, то клітина синтезувала інші плазміди, які «зберігалися» в CRISPR замість «сигнальних». Такий підхід забезпечив стабільний запис протягом багатьох днів і точну реконструкцію показників і часу за рахунок секвенування послідовностей CRISPR. Простіше кажучи, це дає перспективу на створення бактерій, які здатні будуть фіксувати будь-які змінити навколишнього середовище і записувати ці дані у великих проміжках часу.