вівторок, 14 листопада, 2017, 23:00 Влада
Росія вкрала в України конструкцію метро

Днями київському метрополітену виповнилося 67 років. Але підземний транспорт міг з’явитися у нашій столиці ще у XIX столітті. Чому в Російській імперії, а згодом і в СРСР, не хотіли, аби у Києві було метро?

Рік 1863. У Лондоні урочисто відкрили перше у світі метро. Слідом за британською столицею підземка мала з’явитися і у Києві. У 1883 році керівник Південно-Західної залізниці Дмитро Андрієвський подав царю Олександру ІІІ революційний проект. Андрієвський запропонував побудувати у місті метро. За його інженерним планом, підземка, протяжністю у чотири з половиною кілометри, мала поєднати центр міста – Хрещатик – із двома головними транспортними вузлами столиці – Лук’янівкою та Звіринцем. Та проект російського царя не зацікавив, а на Андрієвського чекала хвиля всенародного гніву.

Саму ідею побудувати метро у Києві у кабінетах російських чиновників називали «гріховною». Православне духовенство організувало цілу кампанію, аби зганьбити його автора. Так через страхи та середньовічні забобони про метро у Києві забули на десятки років.

У вересні 1916 року американська компанія, яка будувала підземку у Нью-Йорку, запропонувала російському царю Миколі ІІ співпрацю. Умови були такі: американці за власний кошт зводять київське метро і впродовж 30 років залишаються його власниками. Вони отримують прибутки від перевезень та сплачують податки у місцевий бюджет. А далі – київське метро автоматично мало перейти у власність громади міста. Але знахабнілі російські чиновники на додачу до безкоштовного метрополітену забажали ще й чималий відкат. На цьому переговори закінчилися – американська компанія вирішила будувати метро в інших країнах.

У квітні 1918-го до влади в Україні прийшов гетьман Павло Скоропадський. У своїй політиці він спирався на військову та фінансову підтримку Німеччини. Після того, як диверсанти більшовиків підірвали артилерійський склад у Києві, цілий район Звіринець перетворився на згарище. Аби заспокоїти населення, Скоропадський доручив відбудувати постраждалий район і почати тут будівництво підземки. Київське метро для гетьмана проектував інженер Михайло Чубинський – рідний брат автора українського гімну. Схеми метрополітену Скоропадського нагадують сучасні. Планувалося 3 гілки метро: від Шулявки до заводу «Арсенал», від річкового вокзалу до Деміївки, від Лук’янівки до Ботанічного саду. До проекту залучили меценатів та кращих інженерів з усієї колишньої Російської імперії. Адже у 1918 році російські бізнесмени та опозиційні до більшовиків політики масово шукали притулку в Україні.

За неповних вісім місяців свого правління Скоропадський не встиг реалізувати свій амбітний проект. Та його розробки пізніше привласнили собі більшовики, коли у 1935-му почали будувати метро у Москві. А в українській столиці прокладати підземку радянські керманичі не поспішали. Тільки у листопаді 1960-го першу гілку київського метрополітену таки відкрили. Його проектували за тим же планом Чубинського часів правління Скоропадського. Це розвінчує міф про начебто винятковий внесок Кремля у спорудження київської підземки.

Читайте також: Міноборони Росії доводило співпрацю США та ІДІЛ скріншотом з мобільної гри

Більше дивіться у сюжеті ICTV.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
2017-11-17 21:22:32