п'ятниця, 6 жовтня, 2017, 16:22 Економіка
Як львівські депутати примудрилися віддати Чуркіну 20 млн грн боргів ЛАЗу
Сесія Львівської міської ради. Фото: Микола Тис/ZIK
Сесія Львівської міської ради. Фото: Микола Тис/ZIK

Вчора, 5 жовтня, найпалкіші дебати у сесійній залі Львівської міської ради спричинив розгляд питання щодо підписання меморандуму про співпрацю, за яким комунальне АТП-1 має віддати 19, 5 млн грн боргів ЛАЗу факторинговій компанії «Оптимум фактор», однієї із власників якої є Таїсія Саніна. Вона, як виявилося, дружина власника збанкрутілого ЛАЗу, російського бізнесмена Ігоря Чуркіна. Таким чином у сесійній залі проштовхнули хитру тіньову схему, за якою автобусний завод не лише отримає пристойну суму від Львова, а й уникне сплати власних боргів місту. Однак справа ще не закрита – уже готове звернення до ГПУ, СБУ і МВС через це рішення.

Передісторія питання

Під час розгляду цього питання директор юридичного департаменту Львівської міської ради Гелена Пайонкевич розповіла, чому виникла необхідність підписати такий меморандум: «У 2009-2010 роках Львівська міська рада придбала у ТзОВ «Львівського автобусного заводу» на реалізацію програми підготовки міста до «Євро-2012» 32 автобуси на загальну суму 53 млн 700 тис. грн. Станом на сьогодні ми маємо заборгованість перед «Львівськими автобусними заводами» приблизно у 28 млн грн. Є відкрито чотири виконавчі провадження про стягнення коштів з львівського АТП-1».

Вона додала, із зазначених 32 автобусів зараз в АТП-1 перебуває 31. П’ять автобусів-гармошок не виїжджають, оскільки підприємство не обслуговує маршрути, де б було доцільно використовувати такий транспорт. 10 автобусів перебувають на маршрутах. Три машини відремонтовані. Зараз відбувається їх так звана обкатка. Решта автобусів перебувають на стадії ремонту.

«Щодо якості автобусів, то немає жодної підтвердженої задокументованої інформації, що вони не відповідали вимогам. Тобто, жодних претензій у письмовій формі не маємо», – повідомила Гелена Пайонкевич.

Чиновниця пояснила, чому ЛМР запропонували підписати меморандум: «ТзОВ «Львівські автобусні заводи» уклало договір-факторингу, тобто уступку права вимоги, з факторинговою компанією «Оптимум фактор». Які умови співправці? Станом на зараз зафіксована заборгованість АТП-1 в сумі 28 млн грн. З цих грошей виконавчою службою було стягнуто 5 млн грн для погашення заборгованості із заробітної плати колишнім працівникам автобусного заводу.

Залишається решта суми боргу. Відповідно, ця компанія пропонує в сумі сплачених коштів погасити 3 млн 600 тис. заборгованості однією з філійованих структур автобусного заводу перед нашим комунальним підприємством «Львівтеплоенерго», і також 360 тис. грн заборгованості перед нашим комунальним підприємством «Львівводоканал». А решта суми – ми маємо сплатити 19,5 млн грн, – є дисконт для Львівського комунального підприємства №1».

А як же борги ЛАЗу за оренду землі?

Проект меморандуму викликав жваве обговорення в сесійній залі. Усі депутати були одностайні лише в одному – проблему із боргами ЛАЗу потрібно вирішувати, однак не кожен народний обранець погоджувався, що саме таким чином це питання вдасться закрити правильно і прозоро.

Міських обранців найперше цікавили й інші борги ЛАЗу перед Львовом, зокрема, за оренду землі. Гелена Пайонкевич повідомила, що завод винен лише 3, 6 млн грн – за теплопостачання і воду для гуртожитків. Говорячи про оплату за землю, вона нагадала, що депутати минулої каденції розірвали договір оренди земельної ділянки на вул. Стрийська. 45, щоб не зростала заборгованість із сплати за землю. Стягнення цих грошей відбуватиметься у судовому порядку.

Натомість «свободівець» Андрій Карбовник заявив, що зарплата і податки з землі ЛАЗ не виплатив. «Далі є заборгованість і перед працівниками, і перед різного роду фондами. Якщо у минулій каденції у нас був розірваний договір оренди, то все таки виконавчі структури ЛМР повинні були подбати, щоб борг був погашений. Очевидно, є судові позови, які продовжують термін давності. Якщо їх не було – це злочинна халатність. Якщо термін позовної давності продовжено, то справу розглядають у судах. Тому давайте вимагати гроші,а не платити їхні борги факторинговим фірмам», – запропонував депутат.

Г. Пайонкевич ж наголосила, що адмініструє орендну плату за землю і земельний податок не ЛМР, а фінансова інспекція: «У всіх цих справах про банкрутство ми є залучені. Станом на сьогодні ЛАЗ не є власником споруд на вул. Стрийській, 45. Це майно перебуває в іпотеці банків».

Позиції депутатів розділились: одні за меморандум, інші пояснили, чому це афера

Депутат від «УКРОПу» Любомир Босаневич наголосив, що у цій справі є більше запитань, ніж відповідей. Він припустив, що виконавча служба може забрати у міста автобуси. Тобто, транспорт зупиниться. Тоді не відомо, яка буде ситуація.

Роман Федишин із «Самопомочі» висловив думку, що меморандум треба підтримати: «Ми повинні визнати, що ініціатива розірвати договір оренди з боржником була неправильною. Якщо б ми цього не зробили, то ЛАЗ був би винен величезну суму, і ми з ним би розрахувались».

Депутат від БПП Григорій Козловський натомість не погодився із позицією Романа Федишина, заявивши, що розірвання договору оренди було правильним: «Я особисто знаю ту російську наволоч, яка керувала автобусним заводом. Думаю, якщо договір оренди був діючим, то б ми мали ще кілька корупційних схем, де він би пробував щось приватизувати,купити. Про його шалену підтримку «папірєдніків» я знаю особисто. Тому цей хід був правильним. Мене насторожує інше. Думаю, ми повинні взяти на контроль іпотечні борги, які є в банках і тут потрібно послати фінустановам два месиджі: що ці приміщення або має купити місто, або прослідкувати, щоб це дісталося дійсно українському виробнику, а не всяким чуркінам, які у нас пробують заробити гроші».

Юрій Кужелюк із «Громадянської позиції» ж наголосив на негативних наслідках, які чекають місто, коли депутати не підтримають меморандум: «Буде блокування рахунків через виконавчу службу і крім менінгітів нічого не матимемо. Справа у тому, що автобуси були куплені перед «Євро». Слава Богу, що ми придбали мало, а не 100 штук, як планувалося. Купували тоді при курсі 8 грн за долар, а віддаємо – при курсі 26. Ми повинні врешті-решт проставити крапку у цьому питанні».

«Свободівець» Маркіян Лопачак заявив, що у сесійній залі прикро чути, коли депутати говорять, що це питання потрібно підтримувати.

«А чому ми кошти не платили вісім років? Якщо піднімемо публікації в пресі, то побачимо низку скандалів з мотивації чиновників ЛМР про те, що ЛАЗ дав неякісний товар, браковані автобуси з великою кількістю поломок? Виникає зразу наступне питання, чому юридичне управління та АТП жодного разу не виставило претензій за неякісний товар? Чи не здається дивним, що ми платимо зараз не тій юридичній особі?», – поцікавився Лопачак.

Гелена Пайонкевич заявила, що немає нічого дивного, що Львів платитиме борг не ЛАЗу.

«На мою думку, доволі вигідним є зменшити суму заборгованості АТП-1. Стосовно мотивації і пред’явлення претензій, то в юридичному управлінні не було інформації, що поставлені автобуси не відповідають специфікації, яка була додатком до договору», – зазначила в вона.

Валерій Веремчук з «Народного контролю» наголосив, що депутати стоять перед непростим вибором.

«З однієї сторони немає жодного бажання віддавати борги, і дійсно дивно, що не віддавали їх вісім років. А з іншої – розуміємо, що під загрозою всі автобуси комунального перевізника, і ми можемо мати ще більшу проблему, якщо транспорт зупиниться. Насправді, Гелена Казимирівна, ви як юрист набагато краще могли б відстояти інтереси міста, – заявив Веремчук. – І дійсно дуже дивно, що при цьому інформаційному шумі не було претензійної судової роботи юридичного управління. Переконаний, могли б попрацювати і на роки протягнути ці судові процеси».

Від співзасновника «Оптимум фактор» не добилися усіх відповідей

Депутати мали багато питань до керівника управління юстиції у Львівській області Ярослава Жукровського і одного із засновників фірми «Оптимум фактор» Сергія Бугайчука. Однак, на жаль вони не отримали всіх відповідей.

Ярослав Жукровський не зміг надати точної інформації про структуру боргів ЛАЗу, а лише зазначив, загальна заборгованість становить 36, 7 млн грн, у тому числі йдеться про стягнення згідно із виконавчими листам. Він додав, якщо сесія проголосує за меморандум, то це не означатиме, що Львів розрахується із ЛАЗом: «Буде менше боргів, ніж зараз».

На початку свого виступу Сергій Бугайчук зазначив, що засновниками компанії є громадяни України, а не росіяни. Він також повідомив, що меморандум передбачає можливість закриття боргів ЛАЗу перед «Львівтеплоенерго» та «Львівводоканалом». Та він не уточнив суму, за яку було укладено договір факторингу.

«Судячи з вищевказаного немає підстав думати, що сплачено договір факторингу, – констатував «свободівець» Андрій Карбовник. – Ці кошти або якимось чином оминули рахунки Львівських автобусних заводів, або просто не були оплачені. У результаті ми повинні заплатити 20 млн грн. Це у чистому вигляді шахрайство. Роблячи таке, ми просто підписуємося у нашій некомпетентності, безпомічності, а, можливо, і сприянні ворогам України».

Він також повідомив, що 40% фірми належить Таїсії Саніній, яка фігурує як бізнес-партнер Ігоря Чуркіна. Депутат поцікавився, у яких відносинах вона перебуває з вище згаданим російським бізнесменом. Сергій Бугайчук не зміг дати відповіді і на це питання.

Про те, що відбулася оборудка, відомо всім,депутат

Маркіян Лопачак ж у свою чергу підкреслив, що у сесійній залі відбувається «оборудка, схема, махінація, за рахунок якої з міського бюджету хочуть просто вкрасти 20 млн грн».

«Ці кошти надійдуть не тим людям, перед якими є борги, а тим самим власникам того ж підприємства. За моєю інформацією, Саніна – дружина Чуркіна. Зараз технічно змінився власник, щоб уникнути інших боргів, – заявив депутат. – Чому вісім років не сплачувались ці кошти – питання до правоохоронних органів. Наголошую, що власники не змінилися! Так, питання потрібно вирішувати, тільки не в такий спосіб, коли у громади Львова крадуть 20 млн і частина боргів ЛМР залишиться. Тобто ліквідовується підприємство, з якого не можна буде отримати борги, щоб віддати зарплатню. А віддаються борги сім’ї Чуркіна».

Його колега по фракції Андріян Гутник виступив дуже емоційно на підвищених тонах. Він зазначив, те, що зараз відбувається оборудка, у сесійній залі відомо усім.

«Ми дуже багато чули і розуміємо, кому будуть платити з вкрадених зі Львова бюджетних коштів. Ви хочете проголосувати, щоб з міського бюджету вкрали 20 млн грн і надали їх кому? Чуркіним, наволочі, москалям, агресорами, які підтримують тих людей на Донбасі! Ви хочете дати гроші, щоб вбивали наших хлопців!», – обурився Гутник.

Депутат від БПП Григорій Козловський попросив не робити з господарки політику: «Ми в усьому намагаємось знайти російський слід. Але пам’ятаємо, якщо суд заблокує рахунки АТП-1, то як ми пояснюватимемо громаді міста, чому не їздить транспорт. Давайте так не робити. Я думаю, що за рахунок курсу валют ми і так в чотири рази зекономили гроші. І це є прийнятним. А тому давайте ставити на голосування».

«Не треба прикриватись пенсіонерами. До транспортного колапсу у Львові їх довів чоловік, який три роки тому просився, щоб громада міста взяла його на роботу, який називався хорошим, фаховим менеджером, який був і працював на цій посаді і за попередньої каденції. Я маю на увазі Андрія Садового, – відповів йому Маркіян Лопачак. – Питання не вирішувалось вісім років і зараз не вирішиться. Це звичайна тіньова схема, яку рано чи пізно доведуть. Я б не хотів, щоб зараз хтось в сесійній залі прикривався, що буде транспортний колапс через депутатів. Якщо це буде, то через нефахове управління господаркою міста і бажання провести тіньові схеми у цьому сесійному залі».

Після його виступу відбулося голосування. Меморандум підтримало 45 депутатів.

Фото: Анна-Марія Задерецька/Facebook
Фото: Анна-Марія Задерецька/Facebook

Реакція на голосування сесії не забарилась

У соцмережах це голосування уже встигли назвати державною зрадою.

<nbsp;>

 

Наприкінці сесії Маркіян Лопачак виступив із заявою про те, що підготував депутатський запит у формі повідомлення про кримінальне правопорушення до Генпрокуротура, голови СБУ і міністра внутрішніх справ.

«На нашу думку, дії певних посадових осіб Львівської міської ради нанесли збитки державі і місту в особливо великих розмірах, а кошти виведено до кінцевого бенефіціара – громадянина РФ. Також очевидно, що у таких діях є явні ознаки злочинів», – заявив депутат.

Він додав, що, на жаль, керівник міста не висловив свою думку щодо цього питання.

«Хотілось б надіятися, що у міського голови переможе здоровий глузд і він цю ухвалу заветує», – наголосив Лопачак.

Залишається лише чекати, щоб побачити продовження справи. Судячи з того, що вся фракція «Самопомочі» проголосувала за меморандум, Андрій Садовий не накладе вето на рішення сесії.

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
2017-12-14 08:24:40