середа, 13 вересня, 2017, 7:16 Людина
Науковці оголосили Юпітер найдавнішою планетою Сонячної системи
Юпітер. Фото: Wikipedia

Газовий гігант Юпітер утворився дуже швидко. В останньому опублікованому номері журналу Proceedings of the National Academy of Sciences вчені повідомили, що тверде ядро ​​планети сформувалося менш ніж за мільйон років після появи Сонячної системи. За якісь наступні 2-3 мільйони років його маса стала 50 разів більша за масу Землі.

Про це повідомляє healthystyle.info.

Дослідники і раніше створювали комп’ютерні моделі народження Юпітера, однак нова робота – «це перший випадок, коли модель створювалася з використанням тих фактичних даних, які нам вже відомі про цю планету», прокоментував співавтор дослідження Томас Крюйер, науковий співробітник Ліверморської національної лабораторії (Каліфорнія, США). Для створення найбільш достовірною моделі експерти провели аналіз позаземного матеріалу, який потрапив на Землю разом з древніми метеоритами.

Наша Сонячна система почала своє життя у вигляді пилового диску близько 4,6 мільярда років тому. Серед планет першими з’явилися газові гіганти, потім почали формуватися тверді планети, такі як Земля. Найбільшою ж планетою системи є величний Юпітер.

Незважаючи на те, що основу його маси складає саме газ, планета в 300 разів масивніша Землі. А факт про те, що планеті вдалося зібрати навколо себе більше матеріалу, в порівнянні з іншими, більш молодими сусідами, наштовхнув учених на думку про те, що Юпітер є найдавнішим з них. І нове дослідження лише посилило ці припущення.

Читайте також: Зонд NASA показав гігантський ураган на Юпітері, - відео

Коли Юпітер тільки з’явився, зростаюча планета почала притягувати до себе газ і пил, що кружляють навколо Сонця. Газовий гігант діяв і продовжує діяти в якості щита для внутрішньої області Сонячної системи, захищаючи інші планети від міріад метеоритів. Коли вік системи становив близько 1 мільйона років, гравітація Юпітера була вже досить потужною для того, щоб не пропускати космічні каменюки через свою орбіту. Планета виступала свого роду «викидайлом», не пропускаючи потенційних хуліганів в «закритий клуб», кажуть вчені.

«Приблизно через 1 мільйон років Юпітер став уже таким великим, що фактично перекрив доступ із зовнішніх кордонів до внутрішньої Сонячної системи», – говорить Брендон Джонсон, планетолог Університету Брауна, який не брав участь в новому дослідженні.

Коли Сонячна система досягла віку близько 4 мільйонів років, маса Юпітера до цього моменту вже в 50 раз перевищувала масу Землі. Його орбіта стала зближуватися з Сонцем, що відкрило доступ астероїдів із зовнішніх кордонів системи до внутрішніх. Зараз ці космічні камені утворюють єдиний пояс, розташований між Юпітером і Марсом. Кілька каменів в підсумку потрапили на Землю, де такі вчені, як Крюйер, змогли їх вивчити.

Результати дослідження підтверджують раніше висловлену думку про те, що Юпітер міг тимчасово розділити наявні в Сонячній системі метеорити на два «табори»: на ті, що знаходяться між самим Юпітером і Сонцем, а також на всі інші, що знаходяться позаду Юпітера.

Впади обидва каменю (з внутрішньої і зовнішньої границі системи) у ваш город, то ви б, швидше за все, не знайшли б у них якихось відмінностей. Однак Крюйер і його команда мають можливість проведення аналізу особливих хімічних сигнатур метеоритів, завдяки якому можна не тільки з’ясувати вік останніх, а й дізнатися, до якої саме з двох цих груп належав той чи інший камінь. Як говорить Крюйер, розвиток технологій тільки недавно дозволив проводити аналіз такого рівня.

Згідно з даними аналізу, метеорити пізніше розділилися на дві групи близько 1 мільйона років після формування Сонячної системи і перебували в таких умовах приблизно до того моменту, як системі стукнуло 4 мільйони років. Тобто в системі протягом декількох мільйонів років одночасно існувало два скупчення метеоритів.

«Це не було якиюсь звичайною тимчасовою зміною. Це було повноцінне просторове розділення», – каже Крюйер.

Щось повинно було утримувати їх розділеними такий тривалий час. І цим «чимось», на думку авторів дослідження, найімовірніше, був молодий Юпітер.

«Навряд чи це було щось інше», – додає Крюйер.

Наприклад, на думку астронома Південно-Східного дослідного інституту Колорадо Кевіна Уолша, все могло бути зовсім інакше. У той час структура протодиску Сонячної системи могла сама розділити метеорити на групи.

«Ключовий момент, який виділяють автори дослідження, полягає в тому, що Юпітер спершу повинен був сформуватися, щоб мати можливість утримувати метеоритні поля роздільними один від одного», – додає Уолш.

«Хоча ніхто не виключає варіанту, що ми просто погано розуміємо особливості розподілу метеоритів і астероїдів в ранній Сонячній системі, і планета з масою Юпітера насправді могла і не відігравати таку значущу роль у всьому цьому».

Проте нове дослідження поки тільки підтверджує більш ранні ідеї про молоду Сонячну систему і зокрема еволюцію Юпітера. Наприклад, згідно з однією з них, що носить назву гіпотези великого відхилення, Юпітер почав міняти орбіту в ранній період історії Сонячної системи, причому спочатку планета наближалася до Сонця, а потім почала віддалятися від світила – подібно яхті, яка лавірує. Ідея була запропонована самим Уолшем і отримала підтримку інших вчених в 2011 році.

Притягання до Сонця могло відбуватися рівно до того моменту, поки не сформувався Сатурн, який почав тягнути Юпітер назад від світила. Така перетяжка, в свою чергу, могла стати причиною об’єднання груп метеоритів в єдиний пояс. Більш того, на думку деяких вчених, молодий і масивний Юпітер може бути поясненням того, чому наша Земля вийшла відносно маленькою і має відносно тонку атмосферу.

Наукові дані вказують, що Земля з’явилася з сонячної туманності приблизно через 100 мільйонів років після формування системи і до цього моменту мала занадто малу гравітацію, «щоб наростити багату воднем і гелієм атмосферу», що зустрічається, як правило у інших світів. Дякувати за це потрібно Юпітеру, який буквально висмоктав більшість цього матеріалу собі.

Мисливці за екзопланетами, що спостерігають за іншими зоряними системами, виявили кілька супер-Земель – планет розміром більшими за Землю, але менше таких газових гігантів, як Нептун. Кілька з цих екзопланет більші за Землю в два рази і знаходяться в населених зонах своїх зірок. На думку Крюйера, причиною, по якій наша Сонячна система позбавлена ​​супер-Земель, якраз полягає в Юпітері і його впливу.

«Навіть в своєму дитинстві Юпітер надав серйозний вплив на динаміку та еволюцію Сонячної системи. Незважаючи на те, що цей вплив зараз скоротилося, повністю він його не втратив. Навіть через мільйон років Юпітер буде відігравати важливу роль в тому, як буде виглядати наша система», – погоджується Джонсон.