п'ятниця, 11 серпня, 2017, 14:05 Людина
Органи свиней можуть незабаром пересаджуватися людині
Свині. Фото: independent.co.uk

Вчені подолали основний бар’єр для пересадки свинячих органів людям, видаливши загрозливі віруси ДНК.

Нове дослідження відкриває можливість розведення тварин для пересадки їхніх органів, – інформує видання The Independent.

Хоча досі існують основні етичні заперечення щодо цього, експерти відзначають, що цей прорив є значним кроком у напрямку трансплантації від свиней до людини, також відомий як ксенотрансплантація.

Нестача органів для трансплантації є однією з найбільших проблем сучасної медицини, а поточна пропозиція тканин відповідає лише невеликій частині сукупного попиту, сказали автори. Проте здатність розводити свиней спеціально для цієї мети дозволить легко це вирішити, оскільки вони мають подібні органи до людських і можуть бути вирощені у великій кількості.

Досі використання органів свиней у людей стримувалося значною мірою через побоювання щодо ретровірусів, які зустрічаються у свиней і можуть виявитися фатальними для людини, якщо потраплять в її організм, що потенційно може спричинити епідемію, оскільки передаватимуться від людини до людини. Ендогенні ретровіруси свиней, відомі як Pervs, є постійною частиною гена, і, таким чином, виявилися неможливими для усунення.

Проте тепер дослідники успішно видалили Pervs з генома свині, використовуючи техніку редагування гена CRISPR-Cas9, яка дозволила їм вирощувати свиней, позбавлених вірусів. Це, у свою чергу, усуває одну з найбільших перешкод для трансплантації органів від свиней до людини.

Однак існують значні етичні побоювання, що включають у себе розгляд шкоди та користі, яку отримає людина, якій пересадили серце тварини. Незважаючи на те, що вчені усунули найбільший бар’єр з безпеки, залишаються й інші ризики, і ці ризики повинні бути урівноважені етичними комітетами.

Також важко буде забезпечити надання належної згоди на процедуру, яку можна було б використати у найважчих обставинах.

Але ці заперечення можуть зникати, якщо стане зрозуміло, що трансплантації будуть приносити користь. Коли почалася трансплантація людських органів, у 1960-х і 1970-х роках багато хто виступав проти неї, проте ці заперечення були відкинуті, коли стало зрозуміло, наскільки ефективно вона може працювати.

Офіційні органи, включаючи Всесвітню організацію охорони здоров’я, попередили про небезпеку так званого ксенотуризму, коли люди будуть вирушати у країни з більш суворими правилами лікування. Деякі компанії вже провели судові процеси у країнах, включаючи Мексику.

Деякі експерименти на приматах дозволяють припустити, що серце свині не може бути негайно відторгнуте, якщо пересаджене належним чином, незважаючи на величезну різницю між двома тваринами.

У 2015 році дослідники повідомили, що вони пересадили нирку свині бабуїну. Бабуїн прожив 136 днів.

Окрім роботи у підготовці до пересадки свинячого органу людині деякі роботи з ксенотрансплантації розглядають як можливість збільшення людських органів всередині іншої тварини. Ці органи будуть генетично відредаговані таким чином, щоб вони насправді були людськими, за винятком того, що вони були б утворені всередині свині або іншої тварини, з якої потім будуть пересаджені людині.

І лікарі вже використовують деякі частини тварин, у тому числі серцеві клапани, у людській хірургії.

У першій частині нового дослідження, опублікованому у журналі Science, вчені вперше продемонстрували, як Pervs може пробратися від свиней до людей, доводячи, що існує високий ризик будь-якої пересадки. Але друга частина описує вирішення цієї проблеми, використовуючи методи редагування генів для видалення Pervs.

Цей ризик зараження став причиною припинення планів розвитку ксенотрансплантації, що було мрією вчених з кінця 1960-х років. Багато компаній припинили свою роботу над ідеєю у 2000-х роках, побоюючись, що проблему Pervs не буде вирішено.

За словами дослідників, вони будуть проводити більше роботи з розробки безвірусних свиней, щоб вони могли стати ще безпечнішими для потенційного використання на людях. Свині, вирощені в лабораторії, можуть в кінцевому підсумку слугувати основою для тварин, які в один прекрасний день матимуть органи для пересадки людям, підсумували вони у статті.

Переклад з англійської Оксани Вергелес, для ІА ZIK