п'ятниця, 4 серпня, 2017, 11:30 Львів
Гендиректор аеропорту «Львів»: З приходом Ryanair почнемо жити у новій реальності свободи
Головний комерційний директор Ryanair Девід ОʼБраян і генеральний директор аеропорту «Львів» імені Данила Галицького Тетяна Романовська
Головний комерційний директор Ryanair Девід ОʼБраян і генеральний директор аеропорту «Львів» імені Данила Галицького Тетяна Романовська

У період підготовки Євро-2012 одним з ключових та найдорожчих інфраструктурних проектів у Львові став аеропорт. Вірилось, що, вклавши шалені кошти, вдасться отримати ворота у світ, за які не буде соромно. Та після вікопомного чемпіонату, здавалося б, аеропорт висітиме баластом на шиї держави, або буде переданий у приватні руки олігарха, що витискатиме з нього всі прибутки. Та змінились люди, змінилась влада і змінилась держава. Ми почимчикували у напрямку світу, а світ з осторогою зарухався в наш бік. Тоді й виникла потреба у пункті, де можна було б перетинатись. І таким місцем стали аеропорти. У цілому світі авіація вже давно є доступним та швидким видом транспорту. Зараз у цьому напрямку впевнено прямує й Україна.

Про мільйон пасажирів у рік, бюджетні перельоти на лоукостерах, шанси, які дає «відкрите небо», державну власність, або концесію, війну за Ryanair та проти МАУ, дешеві внутрішні та трансконтинентальні подорожі – у розмові з генеральним директором Міжнародного аеропорту «Львів» імені Данила Галицького Тетяною Романовською.

Переговори з Ryanair тривали більш як півроку

Головне, що ми зрозуміли, працюючи з Ryanair – це не лише те, що вони дають найнижчі ціни на квитки для пасажира, але й – виставляють найвищі вимоги до аеропорту. Співпраця з «Раянами» – це, як великі можливості, так і максимальні стандарти. Вони довго і скрупульозно розробляли свою бізнес-модель, яка виявилась мегауспішною, і зараз жорстко нав’язують свої умови аеропортам. Коли ми дійшли згоди у переговорах та надали свій типовий зразок угоди, який укладали з усіма компаніями, тоді вони дістали свій варіант. Я кажу, що наш стандартний, за яким працюють у всьому світі. А вони – наш ми підписали з 200 аеропортами і, або ви будете 201, або буде хтось інший.

Вітання
Вітання літака Ryanair у Львові (усі фото з Фейсбук-сторінки Тетяни Романовської)

Звичайно, це не означає, що у Ryanair ламають усіх через коліно. Щодо кожного пункту Угоди ми конструктивно дискутували. Так, у них свої вимоги, але вони відкриті до співпраці. Я доводила їм, що цього не можна згідно з нашим законодавством, а того не дозволяють умови аеропорту, а це порушує наші угоди з іншими перевізниками, а це просто не доцільно у наших умовах – все вони добре чули і розуміли. Переговори були жорсткі і важкі. Деякі питання ми узгоджували тижнями. Вони робили великі паузи, але врешті погоджувались. В якийсь момент вони побачили нашу чітку і аргументовану позицію, з’явилась взаємна повага і довіра – тоді справа пішла легше. Та все одно, загалом, переговори тривали більше, як півроку. Попередньо ми фактично про все домовились і зараз готові в будь-який момент їх завершити і підписати угоду.

Насправді у Ryanair не вимагали нічого неймовірного. Просто для них Україна – нова територія, яка має свою специфіку. І наші успішні переговори фактично відкрили умови для співпраці.

Я зараз готова абсолютно безкорисно консультувати будь-який аеропорт, який готовий розпочати переговори з «Раянами» і переконана, що вони успішно завершаться.

угода з Рейнейр майже готова
У аеропорту «Львів» угода з Ryanair майже готова. Разом з міністром транспорту та інфраструктури Володимиром Омеляном та Головним комерційним директором Ryanair Девідом ОʼБраяном

Насправді ці перемовини дали для нас дуже багато. Ми внесли ряд правок у нашу роботу, які її якісно змінили. Жодних вимог, таких як відсоток від продажів у магазині Duty Free, землі під готель чи сотні квадратних метрів в терміналі під ресторани, вони не вимагали на даному етапі співпраці. Можливо, повернуться до того тоді, коли заповнять свої рейси і наш аеропорт великим обсягом пасажирів, але й тоді – це буде предметом перемовин і взаємної вигоди.

Умови МАУ не гірші, ніж у Ryanair, а подекуди і кращі

Дуже неприємним фактом для нас стали звинувачення та судові позови з боку МАУ. Коли вони виклали свої звинувачення щодо дискримінаційних для інших авіакомпаній умов, які були надані Ryanair, ми відразу ж виставили у загальний доступ опис умов та програм зі знижками, які ми надаємо АК МАУ. Тепер кожен може переконатись, що вони не є гіршими, а навіть кращими і комерційно вигідними. На фоні викладених фактів аргументи МАУ втрачають будь-яку вагу.

Відповідь аеропорту «Львів»  на закиди МАУ
 

Насправді усі преференції, які погоджувались з Ryanair, також обговорювались і з іншими нашими існуючими та новими партнерами, зокрема і з МАУ. Чимало з них були надані їм також. Зі свого боку ми очікували від МАУ наступних пропозицій щодо запровадження нових програм знижок з метою збільшення обсягів внутрішніх та міжнародних перевезень саме їх авіакомпанією. Але відповіді не дочекалися. Тому сьогодні їхні звинувачення у створенні неконкурентних умов для «Раянів» цілковито безпідставні.

Не завжди стосунки з МАУ були такими напруженими
Не завжди стосунки з МАУ були такими напруженими

Також ми не боїмося щодо їхнього можливого звернення у антимонопольний комітет – радше навпаки. Таке звернення може стати пасткою для них самих. Адже МАУ виторгувала багато поступок на рівні з лоукостерами з метою здешевлення авіаквитка, але їхня теперішня цінова політика та домінуюча позиція на ринку аж ніяк не відображає цього. (До речі, коли матеріал вже готувався до друку, зявилась інформація, що антимонопольний комітет вже зацікавився МАУ, який, отримавши суттєві знижки від аеропорту «Бориспіль», не скоригував своєї цінової політики,ред.)

Наш обмін «компліментами» в інформаційному просторі, гадаю, розставить все на свої місця. Також вони, врешті, мали б прислухатись до позиції уряду та Президента. Ryanair та/або інші низькобюджетні авіаперевізники все одно ввійдуть в Україну – хочуть вони цього чи ні, якщо не сьогодні – то завтра. Не вийшло з Жулянами чи Борисполем – знайдеться інший варіант. Ми вже готові, і Львову не вперше задавати моду у найпрогресивніших починаннях.

Навіть факт того, що ми таки дійшли згоди з «Раянами» ще до прийняття рішення про виконання польотів зі Львова, вже створив нам позитивний імідж та привернув увагу авіаперевізників.

У конфлікті з МАУ Аеропорт Львів має повну підтримку центральної та місцевої влади

Коли посипались звинувачення з боку МАУ, нам, на моє велике задоволення, звідусіль висловили підтримку. Позиція міністра інфраструктури Володимира Омеляна у цьому питанні є відомою від самого початку і наш успіх у переговорах з «Раянами» ним вітався всіляко. Свою підтримку висловив голова ЛОДА та мер Львова.

Хоч я і не надто переймалася ситуацією, бо відчуваю правоту та впевненість, але така підтримка все одно дуже цінна і важлива. Вона однозначно свідчить, що наше підприємство працює так як треба і нікуди не треба бігти за допомогою.

Ці люди добре знають історію та засади нашої роботи: шалені навантаження в ході підготовки Євро-2012, неймовірний тиск з боку команди Януковича, катастрофічно низька кількість рейсів на початку війни – і зараз, коли ми стали одним з найкращих аеропортів в Україні та важливим партнером та платником податків, як на державному, так і на місцевому рівні. Приємно, що влада цінує це і підтримує у важку хвилину.

Передача в концесію

Ідея з передачею в концесію Аеропорту «Львів» не нова. Коли я говорила про тиск часів Януковича, то в першу чергу йшлося про те, що він планував віддати летовище в концесію. Але, очевидно, той план не спрацював, тому сюди просто було поставлено потрібних «фахівців», які успішно «заробляли» на державному підприємстві.

Після Революції Гідності та початку війни – аеропорт взагалі мало кому був потрібний. Попередня «команда», звичайно ж, мала намір залишитись тут, але умови змінились.

З моменту мого приходу в аеропорт, ми стали рівновіддаленими від усіх сфер впливу та олігархів, що дозволяє нам виставляти рівні умови усім перевізникам, вільно домовлятись та починати навіть найскладніші проекти.

нічний аеропорт
Літаки різних авіакомпаній в аеропорту «Львів» 

Така ситуація не всім подобається. І, гадаю, останні розмови про концесію нашого аеропорту відбуваються у контексті нашої позиції у переговорах з Ryanair. Є люди, яким дуже не вигідно входження в Україну найбільшого та найдешевшого Low Cost перевізника. Та, гадаю, це протистояння швидко закінчиться і Ryanair таки буде працювати у нас.

Форма концесії є зовсім не поганою для аеропортів. Єдиний нюанс, що для саме такої моделі необхідно брати якесь «депресивне» летовище. Концесіонер повинен вкласти в нього багато коштів, щоб потім мати право впродовж багатьох років користуватися ним та відшкодовувати власну інвестицію.

У Львові ж навпаки – сюди вклала величезні кошти держава, тут ще є потужний запас міцності і ходу – навіщо передавати його у приватні руки. У нас дуже хороші показники роботи. Ми досягли фактично 50% росту пасажиропотоку у 2017 році, а, відтак, і прибутку, та сплачуємо у бюджет держави 75% дивідендів. Чи буде так після концесії – однозначно ні. На перший план вийдуть інтереси приватного власника.

На осінь подолаємо психологічний барʼєр - мільйон пасажирів у рік

Однозначно, сплеск пасажиропотоку був після Євро-2012.

Аеропорт «Львів» під час Євро 2012. Фото: lwo.aero
Аеропорт «Львів» під час Євро 2012. Фото: lwo.aero

У 2014 році, коли почалась війна, вже ніхто не хотів літати в Україну. На всіх авіаційних форумах ми виглядали, як бідні родичі. Ми просились, щоби нас туди впустили, а потім напрошувались на переговори. Всі говорили: у вас стріляють, немає безпеки польотів, надійності та стабільності. Ми їм у відповідь: ми ж страждаємо за європейський вибір, фронт далеко, і ми зупинили агресора, у нас велика країна і багата перспектива. Потроху почали вірити і слухати.

Кожен етап переговорів по безвізу теж додавав охочих. Врешті, його отримання відкрило нові обрії. Всі розуміють, що тепер нашим людям значно легше подорожувати світом. Питання лише у ціні.

з Візейр
Повернення Wizz Air в аеропорт

Тоді повернувся Wizz Air, а за ним з’явились перспективи угоди з Ryanair. Коли прийде ця та ще декілька нових авіакомпаній, а я більше ніж переконана, що так і буде, ми почнемо жити у новій реальності свободи.

Навіть у тих умовах, в котрих ми зараз перебуваємо, аеропорт «Львів» через декілька місяців перетне показник у мільйон пасажирів в рік. У нашій сфері – це своєрідний психологічний бар’єр. Якщо до того нам доводилось бігати за компаніями і переконувати їх, то тепер ми входимо в пул найперспективніших. Відпаде потреба щось пояснювати – наші показники будуть говорити за нас.

табло аеропорту
Табло аеропорту «Львів»

Як приклад того, є намір побувати на найбільшій у світі зустрічі авіаперевізників та аеропортів World Routes, яка цьогоріч пройде у Барселоні. Ми вже отримали анкету, де запитують, з ким ми хотіли б провести переговори та вже сьогодні бачимо багато охочих на переговори з нами. Тому, гадаю, на наступну весну у Львові можна очікувати знову нові рейси та нові авіакомпанії!

Ще більше шансів для держави може дати угода про «відкрите небо», робота над якою зараз ведеться. Якщо тенденція виходу українських аеропортів на нові горизонти збережеться, то найближчі роки ми впевнено можемо давати до 50% росту пасажиропотоку, а, відтак, і прибутків. Богу дякувати, у нас ще є великі можливості для росту.

бізнес леді
Генеральний директор Аеропорту «Львів» імені Данила Галицького Тетяна Романовська

Ще одним рубежем, який хочеться перетнути якнайшвидше, є трансконтинентальні перельоти. Гадаю, найперше це буде Канада і США. Ми зацікавлені, щоб їх оператором був український перевізник, можливо, той же МАУ. Але, водночас, ми працюємо і над тим, щоби іноземні авіакомпанії виявили таке бажання. Також хочемо дати можливість нашим громадянам користатись послугами лоукостерів на довгомагістральних рейсах, такими як Norwegian та Air Lingus. Ці авіакомпанії виконують польоти до США та Канади з Норвегії та Ірландії, а їхня вартість стартує від 150 доларів.

Підготував Богдан Білан,
ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
2017-12-14 04:08:19