четвер, 13 липня, 2017, 12:23 Економіка
Казус з Ryanair: чи є ще шанси на дешеві перельоти
Пасажири виходять з літака авіакомпанії Ryanair. Фото: ZIK/EPA/MACIEJ KULCZYNSKI
Пасажири виходять з літака авіакомпанії Ryanair. Фото: ZIK/EPA/MACIEJ KULCZYNSKI

10 липня ірландська авіакомпанія-лоукостер Ryanair офіційно скасувала запланований вихід на український ринок. Вона поскаржилася на те, що аеропорт «Бориспіль» не виконав домовленостей і «став на сторону авіакомпаній з високими тарифами». Ми спробували розібратися, чим зумовлена ця ситуація і чи мають ще українці шанс отримати дешеві авіаперельоти за кордон.

Гендиректор «Борисполя» Павло Рябікін озвучив ряд вимог ірландського лоукостера, які, за словами Рябкіна, є незаконними і неможливими до виконання, зокрема такі:

  • безкоштовна аеронавігація;
  • безкоштовні стійки реєстрації;
  • безкоштовні стоянки для таксі;
  • безкоштовні площі для реклами;
  • безкоштовна оренда площ в терміналі;
  • безкоштовна система прийому багажу;
  • безкоштовні офіси для продажу авіаквитків;
  • безкоштовна земля для будівництва готелю;
  • закріплення місць стоянок для літаків;
  • безкоштовні офіси для служби оренди автомобілів;
  • єдина ставка аеропортового збору на пасажира на 4 роки у розмірі 7,5 доларів;
  • виплата аеропортам 35% із доходів магазинів duty-free;
  • 60-денне кредитування з боку аеропорту.

Міністр інфраструктури України Володимир Омелян повідомив, що подає Рябкіна на звільнення. Міністр зазначив, що навколо рішення Ryanair забагато емоцій і замало глибинного розуміння ситуації, тому на своїй сторінці у Facebook спробував пояснити цю ситуацію по пунктах:

  • Перемовини з Ryanair тривали понад 5 років. За президентства Януковича навіть мови не йшлося про те, що Ryanair зайде – йшлося про довгострокову перспективу.
  • Нам вдалося переконати Ryanair, що Україна змінилася, що відкати ніхто не вимагатиме, що умови для великого міжнародного бізнесу є – можна працювати чесно. Тільки приходьте.
  • Чому не «Жуляни»?! Якщо скажу, що мер Києва був обурений, що Жуляни відмовили Ryanair і дізнався про це від мене, Вас це здивує?! Про причини відмови – до справжніх власників аеропорту «Київ», вони мало чим відрізняються від причин, які зумовили поведінку «Борисполя».
  • Регіональні аеропорти: половина не має повноцінної злітної смуги (як це в Одесі, наприклад), половина – терміналу (Гостомель). І чому пасажири мають літати не з Києва, якщо в Борисполі є два порожніх термінали?! Ще раз: аеропорт – державний, термінали збудовані за державні кошти, наразі вони не працюють, а сам аеропорт на утримання кожного з них витрачає близько 250 млн грн на рік. За словами директора «Борисполя» Павла Рябікіна, один термінал використовується для проведення культурних заходів, виставок тощо. Фуршети організовувати можна, літати – ні?! Не занадто жирне місце для розваг?!
  • Щодо умов Ryanair. Жоден великий світовий бізнес не буде займатися благодійністю в Україні. Бізнес звик заробляти. Саме тому Ryanair – найбільший і найдешевший перевізник Європи, бо всюди витискає максимальні умови для себе. Бориспіль не мав права їх розголошувати. Це перше. Розголошення відбулося цілеспрямовано, щоб Ryanair пішов, грюкнувши дверима. Друге: Ryanair має базову угоду і додаткові. Саме в додаткових містилась значна частина вимог, які просто слід було обговорювати. Львів підписав базову угоду, всі щасливі. Це ж закон переговорів: кожна сторона, умовно, пише по 3 пункти, які є обов’язковими, і ще по 7, від яких можна відмовитися в процесі переговорів. Третє: не буде дешевих ставок – не буде дешевих квитків. Аеропорт буде заробляти ще більше від нинішніх доходів за рахунок більшого пасажиропотоку і росту частки неавіаційних доходів.
  • «Бориспіль» міг підписати базову угоду, яка не несла ніяких ризиків аеропорту. І початок був би.
  • Стосовно публічності процесу. Що стосується ситуації навколо приходу Ryanair, то публічність – це був фактично єдиний шанс залучити їх до України. Інакше МАУ та інші діячі зробили б все, щоб Ryanair навіть не наблизився до України. Якщо був тиск на «Бориспіль», то він був публічним, через заяви у ЗМІ – щоб люди бачили і розуміли, хто і що відстоює.
  • Я переконаний, що Ryanair може бути в Україні. Питання в тому, що не може один міністр битися за це. Якщо в Україні є влада, то вона повинна бути. Не може бути такого, щоб директор «Борисполя» визначав, куди літати, а куди не літати втридорога українцям.
  • Я подаю Рябікіна на звільнення.
  • За своє крісло не тримаюся. Але і йти не збираюся. Йти треба, коли соромно, що щось не зробив. Я в цій ситуації зробив максимум. Ледь не за руку Рябікіна водив, ледь не примушував його їхати в Белфаст і домовлятися з Ryanair. Покажіть мені ще бодай одного міністра, який, усвідомлюючи всі ризики, продовжує боротися.
  • І наостанок. Ryanair – це як велика риба, яка живе тільки в чистій воді. Буде Ryanair – будуть й інші світові гіганти в Україні. Не буде – треба визнати, що наше середовище – це радше болото, в якому можна хлюпатися, але не можна жити. І яке всі намагатимуться оминати.
  • Прем’єр-міністр провів нараду, на якій визначив, що переговори необхідно поновити, і пообіцяв звернутися до НАБУ щодо оцінки ходу переговорів і причин їх зриву. Зі свого боку, готові надати свідчення щодо тиску приватної компанії на держслужбовців та погроз переслідування у випадку заходу Ryanair в Україну.

Варто зазначити, що думки аналітиків з приводу цієї ситуації кардинально різняться і коливаються в діапазоні від того, що «в усьому винен Бориспіль», до того, що ірландський лоукостер геть зовсім знахабнів і «ламає через коліно» київський аеропорт, вимагаючи для себе «все задурно». Є також версії, що йдуть звичайні комерційні переговори, де кожна зі сторін намагається виторгувати для себе найбільш вигідні умови.

Начальник управління інвестиційної політики Львівської ОДА Роман Матис вважає, що керівництво аеропорту «Бориспіль» програло в інформаційній війні, бо Ryanair процитували всі ключові медіа світу і таким чином дали сигнал іноземним інвесторам:

Дуже часто логічні дії зовсім не необхідні дії. Відмова Ryanair – сигнал, який нам не потрібен. Буквально вчора я спілкувався з німецьким інвестором, людиною, яка вдруге прилетіла в Україну і одним з пунктів, який був у неї в голові, це те, що Ryanair восени починає літати з України. Його це тішило, незважаючи на те, що йому ці рейси непотрібні, а компанія без проблем оплачує польоти «Люфтганзою».

Відмовився приватний аеропорт «Жуляни»? Ну й біс з ними, але державне підприємство мало б розуміти важливість цього маркера і перш, ніж офіційно послати Ryanair з їхньою нецікавою пропозицією, мали б провести такі перемовини із залученням, за потреби, навіть Президента України, щоб могти у підсумку сказати: «Ми зробили все можливе, але компанія непохитна і пропонує умови, які ми собі не можемо дозволити».

Більше того, треба би було підготувати такий виступ перед пресою, в якому звернутися до громадян «Що нам робити? Ми готові були іти на поступки, але нас ламають через коліно, ті нещасних кілька рейсів не принесуть не лише доходу, але і нашкодять співпраці з іншими компаніями. Якщо ви чекаєте від нас професійних рішень, то ми змушені відмовити Ryanair у задоволені таких ультиматумів, якщо ви чекаєте від нас популістських рішень – нам доведеться погодитись на умови Ryanair і поставити під загрозу відносини з іншими компаніями. Якщо наполягатимете на останньому, я, як менеджер, а не популіст, змушений буду піти з цієї посади, бо не хочу приймати завідома неправильні рішення, хай їх приймають ті, кому є байдужими реальні наслідки».

От таким би мав бути виступ перед пресою керівника аеропорту, який би при тому мав бути добре підготованим і проведеним ДО заяви Ryanair. А так ми програли в інформаційній війні, бо Ryanair процитували всі ключові медіа світу і таким чином дали сигнал іноземним інвесторам, непотрібний сигнал, навіть шкідливий для нас сигнал.

Тому директор аеропорту «Бориспіль» у цьому випадку своїми непідготованими діями «врятував аеропорт «Бориспіль» від знахабнілого Ryanair», але при тому вплинув на рішення щодо невідкриття тут кількох фабрик. І це я вже мовчу про відібрану в мільйонів українців мрію «побачити Париж чи Лондон за людські гроші».

Висновок – це двійка з менеджменту і одиниця з паблік рілейшинз, за п’ятибальною системою. Викликайте батьків в школу».

Політичний аналітик Тарас Чорновіл бачить у цій історії «опосередковані ознаки змови проти ірландського лоукостера та проти позиції уряду щодо заходження в Україну дешевих перевізників».

Тут з одного боку видно явні інтереси МАУ Коломойського, а з іншого боку очільника Міжнародного аеропорту «Бориспіль» Рябікіна. При цьому дивно виглядає позиція міністра інфраструктури Омеляна чи, точніше, відсутність належної позиції.

Рябікіна пригадую ще як нардепа. Тоді він більше переймався своїм бізнесом і власними амбіціями. Раптом пану депутату захотілося стати містером дипломатом – включив усі фактори впливу й був призначений послом у Данії. Нічого там не досягнув, покинув, вернувся й став шукати собі нове застосування. Зумів перемогти на конкурсі й пробитися на посаду керівника Борисполя. Але очолив міжнародний аеропорт уже після підписання меморандуму з лоукостером. Він мав приймати економічні, а не політичні рішення, виходити з того, що невигідні для держпідприємства умови є частиною великого соціального проекту доступності міжнародних перевезень для українських громадян, а не прибутковим рішенням для одного з держпідприємств. Багато міст світу зі своїх місцевих бюджетів навіть доплачують лоукостерам за те, що ті масово завозять до них туристів. У нас на себе цю місію взяла держава, фактично йдучи на невигідні для себе фінансові умови, але на користь для громадян. Зараз один із директорів вирішив «підкорегувати» державну політику. Не виключаю тут імовірності явної змови з МАУ.

А ще пару фраз про позицію міністра. Колись він заходив до уряду з іміджем молодого реформатора. Перший надлом відбувся уже під час його конфлікту з головою Укрзалізниці. Тоді Прем’єр розрулив ситуацію в ручному режимі, вивівши Укрзалізницю з-під контролю міністерства. Нинішня скандальна ситуація діаметрально протилежна. Керівник держпідприємства руйнує тривале напрацювання щодо заходу в Україну дешевих авіаперевізників, перекреслює всі результати переговорів, у тому числі й самого Омеляна, а міністр не реагує, хоча подія матиме вкрай скандальні наслідки. Щоправда, всі шишки традиційно посиплються не на нього, а на Гройсмана і Порошенка...

На жаль, самі переговори з ірландцями міністр вів доволі дивно: спершу з помпою привіз керівників компанії, представив подію як доконаний факт, а лише після цього почалися переговори з аеропортами та різні торги. Так вийшло, що ніби всі лаври отримав саме Омелян, а зараз, коли зі скандалом вхід перевізника зривається, він ніби крізь землю провалився. Жодних дій щодо реформування авіаційної галузі України не проводилося, перегляд фінансового плану того ж Борисполя не здійснювався...

Натомість з Ryanair міністр Омелян підписав дійсно дуже жорсткий для України меморандум, який передбачає надмірну нерівність порівняно з тим же Візейр. Очевидно, що торгуватися треба було тоді, ще до підписання, а не зараз, коли зрив готового плану входження на ринок перевізника вдарить уже по іміджу країни та інтересах пасажирів.

Тим часом в аеропорту «Львів» обурилися ситуацією, яка склалася з ірландським лоукостером. Керівник львівського аеропорту Тетяна Романовська звернулася до голів області та міста, депутатів і бізнес-структур з проханням про підтримку у зв’язку зі зривом польотів Ryanair в Україну, водночас повідомивши, що аеропорт «Львів» «все-рівно рухається вперед і має декілька запасних планів:

- Після такої величезної роботи міністра Володимира Омеляна і його команди, змін до наказу та зниження ставок за аеропортове обслуговування, які можна застосовувати аеропортом «Бориспіль» на абсолютно чесних та рівних умовах до УСІХ АВІАКОМПАНІЙ з метою збільшення перевезень... Що ми маємо? Ніц... Для кого тепер будемо застосовувати новий Наказ та знижки? Для усіх авіакомпаній, окрім Ryanair?

Як таке могло статися? У наш час великих перемін і виходу України в Європу з безвізом!

Керівник аеропорту «Бориспіль», отримавши такі карти в руки... Маючи шанс з нічого зробити щось, просто вирішує, що нікому не треба додаткових коштів, пасажирів, рейсів, заробітків... Який там фінплан! Пасажир Ryanair у 2017 має бути понад план! А на наступний рік плановий пасажиропотік уже був їм озвучений! «Бориспіль» має додаткову пусту інфраструктуру терміналу F і В як раз для лоукостів. Shame on them!

Звичайно ж, я звернулася до губернатора та мера міста, депутатів та бізнес структур за підтримкою! Чому Львів мусить бути заручником Києва? Чому українці мають себе почувати вдома, як у гостях? Аеропорт «Львів» все-рівно рухається вперед і має декілька запасних планів, але немає гіршого, ніж сум від почуття втрачених можливостей, свободи вибору, особливо коли вони були і ще є так близько. І надія ще все-таки є.

Варто зазначити, що український прем’єр Володимир Гройсман не виключає перезавантаження переговорного процесу з Ryanair. Також він заявив, що проситиме Ryanair не припиняти співпрацю зі Львовом.

Підготувала Тетяна Штифурко,
ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
2017-09-22 04:04:39