вівторок, 11 липня, 2017, 11:08 Світ
Вчені попереджають про шосте масове вимирання на Землі
Лев. Фото: theguardian.com

«Біологічне знищення» дикої природи в останні десятиліття означає, що шосте масове вимирання в історії Землі вже є доконаним фактом і є більш суворим, ніж раніше, – такий висновок з нових досліджень.

Вчені проаналізували як звичайні, так і рідкісні види, і виявили, що мільярди регіональних та місцевих популяцій були втрачені. Вони звинувачують перенаселеність і надмірне споживання у кризі та попереджають, що це загрожує виживанню людської цивілізації, – інформує видання The Guardian.

Нове дослідження, опубліковане у журналі «Proceedings of the National Academy of Sciences», уникає стислого стилю наукових праць та називає масову втрату дикої природи «біологічним знищенням», що представляє «страшну загрозу основам людської цивілізації».

Професор Герардо Себаллос з Національного автономного університету Мексики, який очолював дослідження, сказав: «Ситуація настільки погана, що не буде не етичним використати жорсткі висловлювання».

Попередні дослідження показали, що біологічні види вимирають значно швидше, ніж мільйони років тому, але навіть такі вимирання залишаються відносно рідкими, створюючи враження поступової втрати біорізноманіття. На противагу цьому нова робота більш широко досліджує це питання, оцінюючи багато поширених видів, які втрачають популяції по всьому світу, коли їх діапазони зменшуються, але залишаються присутніми в інших регіонах Землі.

Вчені виявили, що 1/3 тисяч видів, що втрачають популяцію, у даний час не вважаються під загрозою зникнення і що до 50% всіх окремих тварин загинули протягом останніх десятиліть. Вчені виявили, що мільярдні популяції ссавців, птахів, рептилій і земноводних були втрачені по всій планеті, що дозволило їм стверджувати, що шосте масове вимирання вже посунулося далі, ніж вважалося раніше.

Вчені підсумовують: «Біологічне знищення матиме серйозні екологічні, економічні та соціальні наслідки. Людство у кінцевому підсумку заплатить дуже високу ціну за знищення єдиної колекції життя, яку ми знаємо у Всесвіті».

Вони кажуть, що, хоча дії щодо припинення втрат залишаються можливими, перспективи виглядають погано: «Усі ознаки вказують на все більші загрози біорізноманіттю у найближчі два десятиріччя, що малює похмуру картину майбутнього, включаючи людське життя».

Дика природа вимирає через руйнування природного середовища проживання, надмірного полювання, токсичного забруднення, вторгнення чужорідних видів та зміни клімату. Але головною причиною всіх цих факторів є «перенаселеність та надмірне споживання, особливо багатими», – вважають вчені, до складу яких входять професор Пол Ерліх зі Стенфордського університету США, книжка якого, опублікована у 1968 році «Популяційна бомба» є наріжним каменем дослідження.

Професор Стюарт Пімм з Університеті Дьюка у США, який не був залучений до нової роботи, заявив, що загальний висновок є правильним, але він не погоджується з тим, що шосте масові вимирання вже відбувається: «Це те, чого ще нема, але ми перебуваємо на небезпечній відстані від нього».

Твердження про те, що перенаселення є першопричиною екологічних проблем довгий час було суперечливим, і заява Ерліха 1968 року про те, що сотні мільйонів людей помруть з голоду у 1970-х роках, не справдилася, частково завдяки новим високоврожайним культурам, які, як зазначив сам Ерліх, є можливими.

Ерліх визнав «недоліки» у «Популяційній бомбі», але сказав, що він досяг своєї основної мети – попередити людей про глобальні екологічні проблеми та роль населення у них. Сьогодні його повідомлення залишається прямолінійним: «Покажіть мені вченого, який стверджує, що немає проблеми з населенням, і я покажу вам ідіота».

Пять попередніх масових вимирань на Землі

Ордови́цько-силурі́йське вимирання, 443 мільйони років тому

Льодовиковий період призвів до того, що рівень моря впав на 100 м, знищивши 60-70% всіх видів, які у той час були домінантними океанськими жителями. Незабаром після цього танення льоду залишило океани без кисню.

Девонське вимирання, 360 мільйонів років тому

Тривалі події, пов’язані зі зміною клімату, знову жорстоко вразили життя у неглибоких морях, знищивши 70% видів, включаючи майже всі корали.

Пермське вимирання, 250 мільйонів років тому

Масове вимирання – понад 95% видів, включаючи трилобіти та гігантські комахи, що пов’язане з потужним виверженням вулкану у Сибіру, що призвело до глобального потепління.

Тріасове вимирання, 200 мільйонів років тому

Було втрачено три чверті видів, знову ж, швидше за все, його спричинив ще один величезний вибух вулкану. Воно сприяло виникненню динозаврів.

Крейдове вимирання, 65 мільйонів років тому

Влучення гігантського астероїда у Мексику, одразу після сильних вулканічних вивержень на території нинішньої Індії, спричинило знищення динозаврів та амонітів. Почали з’являтися ссавці, а згодом і люди.

Переклад з англійської Оксани Вергелес, для ІА ZIK