п'ятниця, 16 червня, 2017, 14:59 Людина
Вчені створили мутанта пташиного грипу, готуючись до можливої смертельної пандемії
Фото: independent.co.uk/AFP

Уже були зафіксовані смертельні штами пташиного грипу у людей, які працюють у тісному контакті зі свійською птицею, але вчені побоюються, що вірус може мутувати і чергові руйнівні пандемії у світі, якщо почне поширюватися від людини до людини.

Намагаючись на крок випередити хворобу і підготуватися до потенційно катастрофічної епідемії, дослідники створили свої власні мутації у лабораторії, які дозволяють вірусу проникнути в легені людини, – інформує видання The Independent.

Професор Джеймс Полсон з Інституту Скріппса у Каліфорнії, США, та його команда провели свої експерименти на ключових білках, які вкривають поверхні вірусу і поєднуються з клітинами, які він заражає.

Вчені не змінювали самого вірусу через загрозу техногенної глобальної пандемії.

«Ми повинні знати, що від вірусу можна чекати, щоб бути напоготові, коли побачимо мутації у ньому», – сказав професор Полсон The Independent.

«Вірус заражає людей, але він ще не передається від людини до людини».

У дослідженні, опублікованому у журналі Public Library of Science Pathogens, описано, як незначні зміни у генетичному коді білка призвели до того, що штами переключають свою увагу від птиці на людські клітини.

Мутовані білки, поміщені у клітини, взяті з тканини трахеї людини, можуть проникнути у дихальні шляхи людини.

«Штам пташиного вірусу H7N9 розповсюдився у курей в Китаї і заражає людей, які мають справу з живою птицею, але ще не передається від людини до людини», – сказала професор Венді Берклі з кафедри вірусології Імперського коледжу Лондона, Великобританія, яка не брала участі у дослідженні.

«Таким чином, питання тепер у тому, чи пошириться вірус далі?»

Професор Берклі сказала, що дослідження може допомогти створити вакцину, яка допоможе запобігти смертельному спалаху глобальної пандемії, що за масштабами прирівнюватиметься до Чорної Чуми, у результаті якої загинуло понад 75 млн людей у ​​14 ст.

Штам H7N9 не був відомий організмові людини до появи перших випадків у березні 2013 року, коли у Китаї люди стали заражатися від домашньої птиці.

Відтоді було зафіксовано 1 552 підтверджених випадки зараження людини, включаючи 596 летальних випадки, за останніми даними Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН.

У більшості інфікованих людей розвивається серйозна і потенційно смертельна пневмонія. Деякі субштами H7N9 вже стали стійкими до противірусних препаратів.

Дослідники змінили три основні амінокислоти, які формують частину інфікованого білка гемаглютиніну.

Віруси пташиного грипу, вкриті зміненим гемаглютиніном, здатні інфікувати клітини людини так само, як людський грип, але поки це малоймовірно, сказав професор Полсон.

Більш позитивним результатом дослідження є те, що такі мутації роблять білок менш стабільним. Попередня робота над іншим типом пташиного грипу, H5N1, показала, що вірусам з нестабільними поверхневими білками важко успішно переключатися з одного господаря на іншого.

Для H7N9, щоб стати серйозною загрозою для людської популяції, потрібні інші зміни, окрім тих, які зачіпають три амінокислоти, сказала професор Берклі.

Переклад з англійської Оксани Вергелес, для ІА ZIK

Читайте також: У Китаї поширюється масштабна епідемія пташиного грипу.

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.