понеділок, 12 грудня, 2016, 23:03 Людина
Астрономи знайшли планету, де, ймовірно, йдуть дощі з рубінів і сапфірів

Вночі в атмосфері екзопланети HAT-P-7 b йдуть дощі, «краплі» яких являють собою кристали рубінів і сапфірів.

Про це йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature Astronomy, – повідомляють РІА Новини.

Так художник представил себе планету HAT-P-7b, в атмосфере которой идут дожди из сапфиров

«Нам вдалося простежити за тим, як світло відбивається від атмосфери HAT-P-7b, і зрозуміти, що вона постійно змінюється. На її нічній стороні формуються хмари, які транспортуються сильними вітрами в бік денної сторони, де вони випаровуються. Швидкість вітру часто різко змінюється, тому багато хмар формуються і потім зникають. Це перший приклад існування погоди на газовому гіганті поза Сонячної системи», – заявив Девід Армстронг (David Armstrong) з університету Уоріка (Великобританія).

Планета HAT-P-7b, або Kepler-2b, стала однією з перших планет, які були відкриті або чиє існування було підтверджене орбітальним телескопом «Кеплер». Це типовий «гарячий юпітер» – газовий гігант, який обертається дуже близько до світила. З-за цього температура атмосфери Kepler-2b перевищує 2500 градусів Цельсія на «сонячній стороні, і приблизно 1300 градусів на «нічному» боці.

Відкриття «гарячих юпітерів» вперше поставило вчених перед фактом, що атмосфера на таких планетах може складатися з вкрай екзотичних матеріалів. Приміром, за останні роки були відкриті планети зі свинцевими і скляними хмарами, а також повітрям, що складається з випаровування металів і гірських порід, потоки якого дмуть в деяких випадках з надзвуковою швидкістю.

Так як HAT-P-7b видалена від нас приблизно на тисячу світлових років, її атмосферу й інші властивості неможливо вивчати безпосередньо. Тому вченим доводиться розкривати їх таємниці, орієнтуючись на те, як змінюється її яскравість, розташування і «візерунок» ліній спектра та інші властивості її свічення під дією погоди та інших факторів.

В цьому відношенні Армстронгу і його колегам пощастило – орбітальний телескоп «Кеплер» безперервно стежив за HAT-P-7b протягом перших чотирьох років роботи, що дозволило астрономам детально вивчити варіації яскравості, спектрі та інших характеристиках «гарячого юпітера».

Спостереження розкрили несподівану річ – виявилося, що найяскравіша (і гаряча) точка в атмосфері HAT-P-7b постійно рухалася, а не стояла на тому місці, яке прямо «дивиться» на зірку і отримує від неї найбільше тепла. Це вказало на те, що в повітрі «гарячого юпітера» вирують потужні шторми, які ганяють відносно холодні повітряні маси і хмари з нічного боку планети.

Хмари, як припускають автори статті, складаються з корунду – мінералу, що становить основу рубінів, сапфірів і багатьох інших дорогоцінних каменів. Відповідно, такі хмари, якщо вони затримуються на нічній стороні, де це з’єднання може існувати в рідкій формі, можуть насичувати нижні шари атмосфери HAT-P-7b «рубіновими» і «сапфіровими» краплями.

Подібні «дорогоцінні хмари», як вважають вчені, формуються на кордоні між денною і нічною стороною HAT-P-7b, де температури досить низькі для конденсації сапфірів і рубінів з парів корунду.

Звідти вони переносяться потужними вітрами на освітлену сторону планети, де швидко закривають атмосферу, підвищуючи її відбивну здатність, що веде до її різкого охолодження. В результаті, вітри послаблюються і транспортування хмар з нічної на денну сторону припиняється. Хмари поступово випаровуються, і цикл народження і знищення повторюється заново.

Звичайно, людство навряд чи коли-небудь зможе потрапити в атмосферу таких планет і «зібрати» подібні дорогоцінні краплі. З іншого боку, відкриття таких хмар і їх взаємозв’язок з вітрами говорить про те, що складні погодні системи можуть існувати навіть в самих екстремальних умовах. Це важливо для пошуків розумного і нерозумного життя при аналізі його можливих слідів в атмосферах далеких планет.