понеділок, 2 травня, 2016, 23:39 Події
Вчені знайшли три потенційно населені планети в сузір’ї Водолія

Європейські астрономи відкрили у невеликого червоного карлика відразу три планети, які знаходяться в межах «зони життя» і на поверхні яких можуть існувати необхідні умови для зародження живих істот.

Про це йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature, – повідомляють РІА Новини.

Землеподобная планета у красного карлика

«Завдяки вкрай коротким орбітах ці планети в 20 і 100 разів ближче до свого світила, ніж Земля до Сонця. І взагалі, вся ця система більше нагадує за своїми масштабами Юпітер і його супутники, а не повноцінну зоряну систему на зразок Сонячної системи», – заявив Міхаель Гіллон з університету Льєжа (Бельгія).

Ця зоряна система, що отримала немилозвучну назву TRAPPIST-1, розташована в сузір’ї Водолія, на відстані 40 світлових років від Землі. В її центрі мешкає холодний і вкрай невеликий червоний карлик, чия маса приблизно в 10 разів менше сонячної, а сила світіння – приблизно у дві тисячі разів менше, ніж у Сонця.

Спостерігаючи за цією зіркою у вересні минулого року за допомогою недавно побудованого телескопа TRAPPIST, встановленого в чилійській обсерваторії Ла-Сілла, Гіллон і його колеги виявили серію характерних падінь в яскравості світила, які зазвичай виникають, коли планета загороджує собою світло зірки.

Подальші спостереження показали, що навколо TRAPPIST-1 обертаються відразу три землеподібні планети, які приблизно рівні Землі як за масою, так і за діаметром. Всі вони знаходяться дуже близько до світила – перша планета робить один виток навколо червоного карлика всього за два неповних дні, друга – за три дні, а третя – приблизно за 18 днів.

Незважаючи на те, що вони в 2-3 рази ближче підходять до світила, ніж Меркурій до Сонця, на їх поверхні панують відносно низькі температури – від 11 до 120 градусів Цельсія для першої планети, близько мінус 30 – плюс 68 градусів для другої, і мінус 73 – плюс 7 градусів – для третьої.

Це, як вважають вчені, дозволяє говорити про те, що всі три ці планети знаходяться в межах «зони життя» – особливої зони в околицях світила, де може існувати вода в рідкому вигляді. Таким чином, можна говорити про те, що всі три планети при певних умовах можуть, у принципі, мати всі умови для зародження життя.

У подібного «хеппі-енду», правда, є одна істотна перешкода – як пояснює Гіллон і його колеги, є вагомі підстави вважати, що перші дві планети обертаються навколо TRAPPIST-1 таким чином, що одна півкуля завжди дивиться на зірку, а друге – завжди знаходиться в тіні. Це помітно знижує шанси на те, що їх поверхня буде придатною для життя.

Тим не менш, стверджувати це напевно не можна – цілком можливо, що приливні сили не будуть діяти на планети таким чином, або, принаймні, викликати фатальних проблем для розвитку живих організмів.

Перевірити все це можна буде вже в найближчі роки – завдяки невеликій відстані до TRAPPIST-1 і невисокою яскравості червоного карлика, що будується космічний телескоп «Джеймс Вебб» зможе вже в 2018 році отримати фотографії цих планет, вивчити їх склад атмосфери і виміряти температуру поверхні. Таким чином, у TRAPPIST-1 з’явиться шанс стати володаркою першої екзопланети, можливість існування життя на якій буде підтверджено прямими спостереженнями.