четвер, 3 березня, 2016, 11:55 Економіка
Директор «Фіакр-Львів»: Залучимо і власні, і кредитні кошти, але дайте нам прозорі правила гри
Керівник компанії-перевізника «Фіакр-Львів» Степан Коцан
Керівник компанії-перевізника «Фіакр-Львів» Степан Коцан

«Якщо ви хочете купити маршрутку і зайнятися міськими перевезеннями, то я вам цього дуже не раджу», – усміхається керівник компанії-перевізника «Фіакр-Львів» Степан Коцан. Адже погляд на маршрутне таксі з пасажирського сидіння дуже відрізняється від тих реалій, якими щоденно живе підприємство. Степан Коцан проводить до свого кабінету, пропонує чай, жартує та час від часу переривається на робочі дзвінки. Умови, в яких доводиться працювати приватним перевізникам, постійно змінюються, тому десь доводиться підлаштовуватися, а десь відстоювати свій хліб.

«Наша компанія з 1956 року називалася по-різному, ми переживали і злети, і падіння. Спочатку це було таксомоторне підприємство, а сьогодні ми – ТзОВ «Фіакр-Львів». З 2006 року з новим керівництвом та новим персоналом ми почали закуповувати новий транспорт. Тоді підприємство зажило новим життям. Ми придбали 50 власних автобусів – залучали кошти засновників, брали в кредит, під різні відсотки, які на сьогодні вже погашені», – згадує Степан Коцан.

– Розкажіть, скільки ваших автобусів зараз обслуговує місто та чи плануєте придбання нових маршруток?

Зараз ми обслуговуємо 12 маршрутів, 10 з яких міські (№13, 22, 24, 30, 39, 41, 43, 17, 18, 34) та два приміські (№140 та 141). Наш автопарк налічує 157 одиниць транспорту. Підприємство повинне розвиватися, тому ми розуміємо, що зобов’язані купувати нові автобуси. І ми над цим працюємо. Не можу сказати точно, який транспорт, скільки одиниць, але в цьому році ми його придбаємо.

– А наскільки це витратно?

– Знаєте, найбільше розчаровує малий вибір транспорту на ринку, наприклад, той же «Еталон», якість якого бажала б бути набагато кращою, коштує 1 мільйон гривень. Коли такий автобус себе окупить і компенсує кошти на технічне обслуговування і зарплатню – невідомо. При тому й запчастини часто не відповідають очікуванням, але перевірити їх якість ми, на жаль, не маємо можливості.

«До розробки транспортної схеми залучають «експертів», які не мають досвіду»

– Як відбувається конкурс на міські перевезення та укладання договору з перевізником? Які умови висуває міська рада до приватних перевізників?

– На сьогодні договори до кінця року укладені з чотирма перевізниками. Ще з одним – ТОВ «Успіх БМ» – угоду укладено до кінця 2017 року. Зрештою, 2016-й – це рік проведення тендерів. Ми очікуємо на тендер на міські маршрути. Хочемо придбати транспорт, щоб показати, що в нас є з чим вийти на ринок. Ми готові залучати власні та кредитні кошти, іноземні та вітчизняні інвестиції, але замовник послуг – Львівська міська рада повинна надати нам прозорі правила гри. Адже конкуренція і вільний ринок – це велика рушійна сила, запорука хорошого сервісу. До оголошення нового конкурсу залишилося кілька місяців, але ми дотепер не знаємо, як він буде проводитися, який транспорт потрібно придбати та які будуть вимоги.

Що в такому разі втрачає підприємство?

– Ви знаєте, яка черга на транспортних заводах на купівлю низькопідлогових автобусів? Півроку – рік. В цей же час, наші конкуренти відкрито заявляють, що про все вже домовилися із Садовим. Виходить, хтось до тендеру готується, а більшості нічого не повідомляють.

Окрема тема – це тендерний комітет з відбору перевізників. Якщо раніше він мав хоч якісь ознаки незалежності й компетентності, то зараз Садовий підшліфував його під свої інтереси і призначив туди «смотрящого» з «Об’єднання «Самопоміч». Під впливом цієї людини і її рішень перебуває більшість членів тендерного комітету.

Також нам не зрозуміла війна мера з компанією «Успіх БМ». Ми знаємо, що цього перевізника хотіли і хочуть знищити. Такі рейдерські схеми за вказівкою Андрія Івановича не повинні практикуватися в цивілізованому місті.

«Якщо потрібно, журналіст може сісти у маршрутку й провести день з нами, щоб переконатися, яка це важка робота»

Як комунікує «Фіакр-Львів» з міською владою, чи виникають труднощі?

– Ми добре працюємо, як і всі підприємства, намагаємося виконувати вимоги, які нам висувають. Тому як таких труднощів не виникає. Правда, мера Львова дуже обурила підтримка на виборах частиною колективу підприємства «Фіакр-Львів» іншого кандидата. Це було волевиявлення громадян, і ми не мали права йому протидіяти. Андрій Садовий намагався вплинути на нас будь-якими шляхами (через суд, правоохоронні органи, залякування). Але те, що ми пережили за останні чотири роки, не схиляє до його підтримки. Зрештою, ми очікуємо на дискредитацію нашого підприємства через те, що підтримали іншого кандидата, а не чинного мера. Але ми не відступимо від своїх переконань. Ми відкриті для ЗМІ та громадськості і готові до співпраці. Якщо потрібно, журналіст може сісти у маршрутку й провести день з нами, щоб переконатися, яка це важка робота. Ми готові показати документи і розповісти, як працює підприємство.

Зараз активно обговорюють запровадження нової транспортної схеми міста. Як консультується з цього приводу міська влада з приватними перевізниками?

– Нещодавно управління транспорту запропонувало приватним перевізникам дати пропозиції щодо коригування чи змін тих маршрутів, які ми зараз обслуговуємо. Ми ще не подавали свої, але над ними працюємо. Інше питання, чи їх візьмуть до уваги. Адже кого, як не перевізників потрібно залучати до цього процесу? Вони щоденно спілкуються з пасажирами, знають їхні потреби. Ми вже пережили недолуге введення нової транспортної мережі в січні 2012 року, коли погано поінформовані люди простоювали на зупинках. Наскільки я знаю, те саме очікується і зараз. До розробки транспортної схеми залучають «експертів», які не мають досвіду й не розуміються в таких питаннях. Ніхто не вивчає й не аналізує транспортні потоки і, що найголовніше, не обговорює ці питання з жителями Львова. Адже кожна зміна схеми руху – це стрес для людей та їхніх сімей. Дуже багато львів’ян прив’язують робоче місце і місце проживання до автобусних маршрутів. Не хочеться того колапсу, який ми пережили чотири роки тому. Натомість ЛМР, нічому не навчившись із скандалу з «Луїс Бергер», де було відмито 500 тисяч євро, далі намагається все зробити через одне місце.

Взагалі останнім часом мером та його каналами комунікації пропагується схема, підлаштована під одного перевізника на ринку транспортних перевезень – комунальне АТП.

– Яких змін потребує транспортна схема міста на Вашу думку?

– Надзвичайно важливе питання облаштування кінцевих зупинок – із санвузлом і можливістю нормально розвернутися великому низькопідлоговому автобусу, але це вже в компетенції замовника. Є вулички, які належать до історичної спадщини і туди не мав би курсувати громадський транспорт. Також велика проблема – заїзд у центральну частину міста великих приміських автобусів. Це ламає транспортну схему і заважає руху. Оптимальним рішенням було б, якби ці маршрутки зупинялися на автостанції. Всі ці проблемні ситуації потребують вирішення.

«Посунувши приватних перевізників, місто не зможе закупити необхідну кількість автобусів»

– Місто неодноразово заявляло про створення одного комунального АТП на кшталт «Київпастранс». Чи зверталася міська влада до Вашої компанії з пропозицією співпраці і чи вона взагалі можлива?

– До нас ніхто не звертався. Такі питання ми можемо почути тільки в «кулуарах», адже ніхто про це з нами не спілкується. Хоча всі знають, що ця тема є і її обговорюють. Як буде – побачимо. Разом з тим, ми розуміємо, що сьогодні, посунувши приватних перевізників, місто просто не в змозі закупити необхідну кількість автобусів.

В чому програє місто за умов існування одного комунального перевізника?

Якщо сьогодні місто обслуговує п’ять перевізників, то в іншому випадку буде один – монополіст. Я пам’ятаю транспортний колапс 90-го року, коли в місті не було транспорту, не було змоги будь-куди дістатися. Місто, не витрачаючи коштів, було врятоване, коли з’явився приватний транспорт. Адже приватні підприємства самі купують автобуси, беруть кредити, платять відсотки. А як придбає новий автобус місто? Скільки несправного міського транспорту зараз простоює. А в нас – жодного, у нас це недопустимо. Крім того, величезні дотації йдуть на збільшення статутного фонду комунального АТП. Нікому не відомо, на що ці кошти витрачаються. Чи трамваї та автобуси закуповують за ринковими цінами, чи ця вартість порівнюється з ціною транспортних засобів інших українських і світових виробників. Якщо львів’янин думає, що він сплачує 4 гривні за проїзд, то насправді він платить 12 – ЛМР залазить в його кишені тричі. Ці гроші городян спрямовані на потреби комунального АТП, і невідомо точно, де вони осідають. А що таке комунальне АТП для Садового? Це грошовий мішок, потік готівки, який неможливо облікувати. От в чому тут нюанси.

«Електронний квиток – це майбутнє, і наша компанія його підтримує»

– Як компанія ставиться до впровадження електронного квитка? Що отримає підприємство від впровадження е-квитка?

– Електронний квиток – це майбутнє, і наша компанія його підтримує, ми про це заявляли ще кілька років тому. Адже громадськість має бути впевнена в прозорості тарифів, має право на безпечний і комфортний проїзд. Що отримає від е-квитка підприємство? Чесний прибуток за свою роботу. Водій не збиратиме грошей за проїзд, не буде влаштовувати перегони з конкурентами, адже його робота – стежити за безпекою руху. Водій чітко знатиме, що повинен відпрацювати свій графік і що за це отримає зарплатню. Але щоб електронний квиток запрацював, треба вирішити питання з пільговими категоріями. Як поїде пільговик? І не тільки у нашому місті, а й в межах України. Тут дуже непросто. Тоді їм або доведеться платити, або буде запроваджено окремий, нульовий квиток.

– Хто повинен ініціювати впровадження е-квитка, Львівська міська рада?

– Впровадження електронного квитка в компетенції міської ради, але в цьому напрямку досі нічого не зроблено. Знаєте, коли в 2011 році нам запропонували впровадження е-квитка, то особисто Садовий при зустрічі казав, що систему електронного квитка обслуговуватиме АТП-1. І ми, приватні перевізники, 15% заробітку віддаватимемо цьому підприємству як комісію за обслуговування. Це що, офіційний хабар міській раді? Підніміть стенограми засідань в управлінні зовнішньої економічної діяльності Львівської міської ради. На той час склад міськради цього не допустив, і тому ця система не реалізована. Ми ж дотримуємося засад чесного і зрозумілого впровадження електронного квитка.

– А як Ваша компанія виходить із ситуації з пільговиками в умовах неможливості відшкодування коштів? Як вирішити цю проблему?

Перевезення пільгових категорій, за які держава не сплачує ні копійки, – сьогодні найбільша проблема. Якщо в попередній рік підприємству виплачували 20-25% компенсації, то цього року бюджетом не передбачено жодної гривні. В середині січня відбулася конференція всіх трудових колективів підприємств, зокрема й АТП-1. Було прийнято рішення припинити безоплатне перевезення пільговиків з 8 лютого. Але ми розуміємо свою соціальну значимість, тому відмовилися від цього рішення і продовжуємо перевезення пасажирів пільгових категорій як раніше – безкоштовно. Хочемо, щоб у цьому питанні навели лад, тому що підприємства багато втрачають. Є маршрути з малою кількістю пільговиків, а є такі, де кількість пільгових перевезень сягає 50%. Для нас це велика проблема. Найкраще рішення – це надання адресної допомоги, з якої пільговики могли б оплачувати проїзд в громадському транспорті.

Перевізницький бізнес – це бізнес з метою отримання прибутку. Якщо держава зобов’язує безкоштовно обслуговувати пільгові категорії, то повинна ці витрати компенсувати – це передбачено окремими законами України. (Під час написання матеріалу, 18 лютого Верховна Рада України прийняла законопроект №4024, яким відновила компенсацію за перевезення пільговиків, – авт.)

– Які проблеми виникають на транспортному ринку (фінансові, юридичні, інші)?

Проблема номер один – якість транспортних засобів, запчастин, ціна палива і паливно-мастильних матеріалів. Друга проблема – це нестача кадрів, перш за все спеціалістів – автослюсарів, електриків, водіїв. На сьогодні немає спеціалізованих закладів, які б готували кваліфікованих працівників, водночас, законодавство вимагає, щоб водій автобуса мав три роки стажу. З кожним роком у Львові стає менше водіїв, натомість багато водіїв доїжджають з району. Для них ми створили окремі приміщення з усіма умовами, де вони можуть переночувати. У нас 20 таких працівників, всі офіційно влаштовані. А ще 10 водіїв не вистачає. Ця проблема є всюди, і в області теж.

Також не завжди є розуміння того, що ми працюємо в режимі маршрутного таксі – тобто маємо право зупинятися на вимогу пасажира в дозволеному для цього місці. Тому потрібне чітке врегулювання – або ми маршрутне таксі, або громадський транспорт. Можливо, під час тендеру це питання буде вирішене.

«У транспортному середовищі поширена інформація, що для Садового перевізницький бізнес – прямий шлях до збагачення»

Як компанія «Фіакр-Львів» спілкується з пасажирами?

У нас є сторінки у соціальних мережах, тому всі охочі можуть стежити за нашими новинами. Тут ми відповідаємо на повідомлення і запити. Намагаємося не брати на роботу недобросовісних працівників, адже водії бувають різні, кожному в душу не заглянеш. Хамів і тих, хто відмовляється перевозити пільговиків, ми, як правило, звільняємо, якщо вони не реагують на догану. А бувають випадки, коли нам телефонують і дякують за хорошого водія. От нещодавно на Facebook до нас звернулися пасажири, які користуються 39-м маршрутом, похвалили водія за охайність, ввічливість. Ми його нагородили грошовою премією в розмірі 1000 гривень та грамотою. Хочемо, щоб наші працівники були зразком для інших.

Зазначу, що наше підприємство – це великий платник податків. Середня заробітна плата зросла на 60%, сплата податків – на 50%. Ми розуміємо соціальну важливість нашого підприємства, тому хотіли б, щоб люди не піддавалися пропаганді Андрія Садового. Він так активно просуває ідею створення одного комунального АТП, бо має особисті інтереси в перевізницькому бізнесі.

– Що Ви маєте на увазі?

– У транспортному середовищі поширена інформація, що для Садового перевізницький бізнес – прямий шлях до збагачення, фінансування виборчої кампанії тощо. Це можна порівняти з чорним пакетом «БОСС» щоденної готівки для мера із АТП-1. Всі ми знаємо про гучні справи щодо АТП-1, відмивання коштів на закупівлі вживаних автобусів втричі дорожче тощо. Але апетит, як кажуть, з’являється під час їжі – пакет хочуть перетворити на велику клітчату сумку чорного налу. Я впевнений, що львів’яни цього не допустять.

Ми вимагаємо оновлення складу конкурсного комітету, залучення до нього досвідчених незалежних спеціалістів, представників депутатського корпусу, громадських організацій – тобто компетентних і незаангажованих людей.

Ситуація з міським транспортом це як лакмусовий папірець – чи дозволить громада меру, якого обрала 121 тисяча львів’ян (із 600 тисяч виборців), вкрасти їхній комфорт та залізти їм в кишеню чи ні.

– І на завершення, що нового запропонує «Фіакр-Львів» своїм пасажирам у цьому році?

– Крім придбаних нових автобусів, буде відремонтовано транспорт, який потребує оновлення. Поменшає реклами в салонах. Я її противник. Має бути лише лаконічна візуальна інформація – хто водій, схема руху та куточок споживача. Ще можемо розмістити інформацію про збір речей учасникам АТО, збір коштів для хворої дитини, а комерційну рекламу – ні. Автобус має бути охайний. Плануємо впровадити низку цікавих заходів для наших пасажирів, про які вони дізнаються трохи згодом.

Тетяна Ворончук
 

Довідка.

ТзОВ «Фіакр-Львів» – одне з найстаріших підприємств на ринку пасажирських перевезень Львова та Львівської області. Компанія заснована в березні 1956 року. Автомобільний парк підприємства складає 157 одиниць транспорту, штат працівників компанії налічує 344 особи. В день компанія перевозить близько 33726 пасажирів.

 

 

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
2016-10-01 13:21:04